HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2009.03.05. 21:28 Hökkentő

νομά

A név jel. A szó, ami a nevet jelöli a performanciák, a belső alaktalan szó pedig a kompetenciák szintjén jelöl.

A jel és jelölt, a név és a nevezett nem azonos. Lelki fejlődésünk során megtanuljuk, hogy a nevünk csak egy szó. Ezt abból tudni, hogy ha a nevünkkel játszanak, torzítják, esetleg csúfolják, nem érezzük, mint egy kisgyerek, személyünket ért támadásnak.

A név és a személy azonosítását a pogány időkben az ártó szellemek elűzésére használták, jobban mondva kicselezték őket. A gyereknek két nevet adtak: az egyik az igazi volt, a másikat pedig a gonosz szellemeknek mondták meg, aki kereste a gyereket, de azon a néven nem találta. Talán a kettős keresztnév máig élő szokása innen ered. Felénk az első általában a rendes viselt név, a második pedig a keresztszülő neve, de ez nem mindenütt szabály.

Ha az ember élete gyökeresen megváltozik, „új életet kezd”, sokszor új nevet is kap. A bérmáláskor ugyan csak egy alkalomra szól a bérmanév, de a szerzetesek fogadalmuk után már a szerzetesi nevüket használják. Bár szerzetes ismerőseim rokonai ezt nemigen szokták betartani, rájár a szájuk a születési névre. Legtöbbször az okmányaikat sem íratják át, az új név csak olyan magán és egyházi használatra van. Amilyen jó hangzó név pl. a Szixtus, amikor papi szerepben van viselője, ugyanolyan groteszk lenne, ha mondjuk az orvosi rendelő várójában is így szólítanák.

Nomen est omen - mondják, bár én ezt nem írnám alá. Régebben, amikor a gyermeknek a névadással együtt védőszentet is választottak, a szent példája, ha a gyermek előtt állt, kihozhatott hasonló jellembeli vonásokat, de a név és a személy közt olyan misztikus kapcsolat nincs, ami a néven keresztül bármit is meghatározna viselőjével kapcsolatban.

A neveknek jelentésük van, bár sok közülük feledésbe merült. Az idegen nyelvből eredő neveket sokszor nem is értjük, mert ha értenénk, nem lenne többek közt ateista szülőknek Krisztina, Krisztián (Keresztény) nevű gyermeke, vagy nőies lányt nevelni akaró szülők nem adnának Barbara (Szakállas) nevet. Sokakat nem is érdekel saját nevük jelentése. Nem feltétlen abból a lelki fejlettségből kifolyólag, ami a név és viselője közt különbséget tud tenni, hanem inkább a kíváncsiság hiány miatt. Pedig a családnevekben egész történelem lehet.

Isten nevére visszatérve a szó alakja sem, de az a képzet és kompetencia sem azonos Istennel (Allahhal, Gottal, Boggal, Theoszzal, Deusszal, Dimizuval és a többivel). Isten meghatározhatatlan. Minden istendefiníció sántít. Mit tudhatunk róla? Sok minden töredékes dolgot, amit a tudás sohasem ér fel teljességében. Isten léte mégis bizonyosság, de ez egy másfajta tapasztalat. Nem mintha a modern tudományok biztosabb lábon állnának, mint a teológia. A fizika és a geometria axiomatikus felépítése ugyanúgy hiten, tökéletes bizonyítás hiányán alapul, mint istenhitünk. Ami az ész számára megfogható Istenből, az csak a név. A szó, és ami az Isten jelentésű szavakban közös, legyen az bármilyen nyelven is. A „szenteltessék meg a Te neved” jelentése tehát, hogy a bennünk élő istenkép, amit a név fog össze, az is szent legyen, Istennek szentelt, tehát különb, mint a többi név. Elvégre mennyei Atyánk neve.

4 komment

Címkék: Miatyánk

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr376012604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miles 2009.03.11. 12:48:17

Részben vitatkoznék, ha lehet. A nomen est omen elsősorban attól függ, a név adó, és a név viselő mennyire hisz benne. Tudjuk, hogy pl egyiptomban ez mennyire fontos volt. Ha valaki elveszitette a nevét, kitörölték, vagy nem temették el vele, név nélkül nem juthatott át az öröklétbe. De az élő embereknél is fontos volt a név. Ha valaki - ahogy irtad - új életet kezdett, új nevet kaphatott hozzá, a papoktól, vagy a fáraótól, a régi személy szimbolikusan meghalt. Emlitetted a gyereknévadást. Erről valamikkor, még alapsuliban azt tanultuk, hogy a viszonylag magas gyermekhalandóság miatt a gyermekek többségét bizonyos kor alatt szinte egyáltalán nem nevezték nevükön, vagy esetleg három éves koruk környékén kaptak "valódi", végleges nevet. Addig valamilyen "elterelő" névvel illették, ahogy irtad, hogy ne találják az ártó szellemek, a boszorkányok, vagy tündérek, lidércek. Ilyesmit, hogy kicsiny, semmi, piszok, apró, stb... Isten neve. Nem vagyok etimológus, de úgy tudom, a legtöbb istennév jelent valamit. Sőt! Épp az volt a lényeg, hogy a Nagy Rendező Elvet, aki a körüllévő világot létrehozta és irányitja, valahogy körülirja. A magyar ISTEN valószinúleg szóösszetétel. IS, és TEN, Ha igaz, az IS rész nagyjából azonos az üs, vagy ős, vagy eredő kifejezéssel. A magyarban a magánhangzók gyakran felcserélhetőak anélkül, hogy változna a jelentés. Igy lehetnek ö-ző, i-ző nyelvjárások.... A TEN, pedig a tenni, teremteni, csinálni ige egy archaikus alakja lehet, ergo, ISTEN- az ős teremtő... És még egy apróság. Most úgy tudjuk, Európa, Ázsia legtöbb pogány, természeti népe úgy tartja, aminek a nevét ismered, a fölött hatalmad van. Ha ismered a VALÓDI nevét, és azon szólitod meg, hatalmat gyakorolhatsz felette.. Ezért nem nevezhették nevén az uralkodóikat, csak cimeiket, főleg a papkirályoknak, vagy nem mondta meg a Taboron sem a élő túzzel égő rózsabokor Mózesnek (ami név szintén nem jelent mást, csak "fiú", vagy inkább első szülött fiú) hogy mi a neve. Vagyok, aki vagyok. (semmi közöd hozzá :) )

SA 2009.03.11. 17:35:23

Nem vitatkozol részben sem. Sajnos, mert azt szeretném, hogy végre valaki vitatkozna, megírná, miben tévedek, ütköztetné az érveit az enyémmel, ahogy azt kell. Szépen kiegészítetted. Az isten szónak minden nyelven van valami etimológiája, de pont az az Evangélium üzenete, hogy nincs jelentősége, csak egy kultúrtörténeti érdekesség. Visszatérünk a szó gondolati alaktalan magjához (a kompetenciához), mert Istenről nem tudunk semmit, csak töredékest. Jézus is csak töredékesen mutatja nekünk egy új aspektusból: Isten a mi mennyei Atyánk. Ez több, mint, hogy Ő teremtett minket, de még annál is több, hogy gondviselő Atyánk. Valami végtelen szeretetet jelent. Nem a szeretet pszichés érzését, hanem valami első szubsztanciát. Nem Isten szubsztancia, Ő a szubsztanciák szubsztanciája fölött áll. A vele való viszonyunk a szeretet alapszubsztanciája. A megismerés elsődlegesen azt jelenti, hogy nevet adok neki. Másodlagosan pedig a nevek kapcsolatát találom meg. Ez ismeretelméleti és didaktikai kérdés. Utóbbi mindig beleesik valami szélsőségbe. Hol a lexikális (név), hola az összefüggések ismeretét hangsúlyozzák túl. A divatos kompetenciaalapú oktatás utóbbi elhajlás. Visszatérve a nevet adok neki, azaz megismerem elméletre: itt sem az alakot felvett szó, hanem az azt megelőző gondolati mag (kompetencia az eredeti nem didaktikai értelemben) a lényeg. Azt az izét is ismerhetem, amit nem nevezek, de van bennem róla egy kép.

miles 2009.03.11. 18:07:32

Jó. Ezt értem. Nem is ezen vitatkoztam. Nem értettem egyet azzal, hogy a név nem a "valami". Értem, hogy maga a megnevezés nem egyenlő azzal, amit megnevez, ez evidens. De nem a megnevező számára! Aki valamit megnevez, annak a megnevezett dolog, és maga a megnevezés ugyanaz.

SA 2009.03.11. 18:55:39

Igen, a megnevező számára az, ami a neve. Három különböző dolog: az objektu, a kép a megismerőben és a szóalak. Chomskys terminológiával: az objektum, a kompetencia és a performancia. A Miatyánkban a "Te neved" a kompetencia, a belső megjelenése Istennek a tudatunkban. Azért szenteltessék (pontos fordításban szentelődjék) meg, és nem szenteld meg, ahogy a többi kérés nem műveltető (visszaható) módban van, mert azokat az Atyától kérjü, még a név szentségt mi igérjuk.
süti beállítások módosítása