HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2009.09.20. 21:55 Hökkentő

Tridenti rítusú szentmise a pécsi Líceum templomban

Lipovszky Gergely atya

(Kedves teológus hallgatók, meg akik a szentmise után elkértétek a képek megtalálási helyét! Nyugottan hozzészólhattok a bloghoz!)

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr586012542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amerika24 2009.09.20. 22:12:21

....tényleg elmentél....szép lehetett...:)

Mirjam 2009.09.20. 22:36:50

Gyönyörűséges a tridenti mise :)

amerika24 2009.09.20. 22:42:57

...nem , mégsem Debrecenben voltál..az előbb még nem volt cím...

SA 2009.09.20. 22:55:50

Amerika, Debrecenben a Szt Anna templom van, ahol a Szt Teréz oltárt nyomozzuk. Meg Debrecen autóval 6-8 óra csak oda, sokkal messzebb innen, mint Te. Pécs meg csak 20 km. Úgy nézd, hogy Babits ha nem is ebbe a templomba járt rendszeresen, de láthatta ugyanezt ugyanitt! Ő ugyanis a belvárosiba járt, ahol a legyilkolt jezsuiták emléktábláját fényképeztem a régi kriptában..

Mirjam 2009.09.20. 22:58:09

Sokan voltatok a misén? Atya miről beszélt? Szép képeket készítettél!

SA 2009.09.20. 23:12:25

Félig ttelim de elég nagy templom, kb a Szt Anna kétharmada. Az a korosztály volt, akikről az a sztereotíp kép, hogy gitáros bohóckodás kell nekik. :D:D:D Nem volt prédikáció és amit csak lehetett az atya csendesen végzett, mialatt Palesztrinát énekelt egy nagyon jó kis kórus. Egyébként Palesztrina a gregoriánhoz képest ugyanolyan modern volt, mint most a gitáros zene. Viszont ügyelt, hogy a mise szövege ne térjen el. Pár hete Sopronban a Szt Györgyben voltam egy gitáros misén, ahol bizony kissé furcsa misetétel szövegek voltak, kissé átírták a Sanctust, a Kyriét meg az Agnus Deit.

Mirjam 2009.09.20. 23:21:05

A gitáros énekeket nem akarom bántani, de nem egy Palesztrina az biztos. Van amelyik pünkösdistáktól kölcsönzött, még Sillye Jenő írt elfogadhatóbb miséket. De messze nem az az ihletett, magasba emelő zene. Inkább a felszíni érzelgősségre hat, de nem lesz mélyebb hitélete tőle az embernek.

SA 2009.09.20. 23:30:03

Minden korban írtak a zeneírók miséket. Voltak maradandóbbak, és felejthetőek. Még a protestáns Bach is írt misét, amin mindenki csodálkozik. Mozart még szabadkőművesként is írt misét. Palesztrina stílusát nagyon ellenezték a saját korában templomi használatra, ha a pápa nem pártfogolja, nem töri meg a gregorián egyeduralmát. A gitáros mise is ilyen, lehet jó is, csak valóban a pünkis eredetű énekeket kissé felül kellene vizsgálni, teológiai abszurditásokat is hallok bennük.

Mirjam 2009.09.20. 23:33:15

Szinte az egész tele van teológiai abszurditásokkal. A kérdés a színvonalban van. Mint amikor az asszony megkente Jézus lábait a legdrágább olajjal. Most meg pacsulinak se illő zenéket engednek be misére!

SA 2009.09.20. 23:39:06

Mária Magdolna és a Betániai Mária is megkente utóbbit két éve megírtam, de nem linkelem ide, mert Marcell exkommunikál majd miatta, ha érdekel keresd meg a tavalyelőtti Nagyhéten volt. Attól féknek, ha a kat egyház nem nyit erre, akkor a pünkisek tere növekszik. Ez igaz is, meg kicsinyhitüség is.

Walburga 2009.09.21. 13:53:34

A protestáns Bach miséit és fúgáit ,eddig csak római katolikus templomban hallottam játszani ,pedig ( a protestáns)Stuttgartban minden vasárnap evangélikus misén voltam ,mert a katolikus templom messze volt és én csak egy óra szabadidőt kaptam. Néhány éve jártam Lipcsében a Tamás -templomban,ahol Bach évtizedekig orgonista és karnagy volt.Az idegenvezető mesélte ,hogy a maga korában sokszor kifütyülték a hívek,és több feddést is kapott a túlságosan modern és profán zeneműveiért. A világ és az ízlés változik,akkor is,ha ezzel nem mindenki ért egyet.

SA 2009.09.21. 14:19:16

:D:D:D:D:D Vigyázz, mert Marcell szerint elkárhozol, ha protestáns templomba jársz! :D:D:D:D:D:D Ez az egyetlen Bach mise, a h-moll, egy nagy rejtély. Az evengélikus istentisztelet ugyanis egészen más, ott nem lehet "felhasználni". Sok elmélet vanm hogy miért is írt a lutheránus Bach katolikus misét. Titkos katolikus volt? Ki akarta ezt is próbálni? Titkos katolikus megrendelőnek készítette? Az igazság az, hogy nem is írt Bach misét. Egy kiadó tréfája, hogy Bach műveket misévé rakott össze, és kiadta Messe in b-minor címmel.

Reina Nicolasa 2009.09.21. 15:11:29

Nem értem, miért kell Marcellt bántani.. A képek nagyon szépek. Jó lenne már egyszer tridenti misén résztvennem... Gitáros Jézusos nánánáná dalolászástól a tábortűz mellett is rosszul vagyok (akinek tetszik, OTT csinálhatja), nemhogy misén... a hepikereszténységet hagyjuk meg a hitgyülinek. Akinek a lelke a gregorián meg a klasszikus misék helyett a Jesus is a friend of mine-ra rezonál, akkor annak nem való az egész...

mamor 2009.09.21. 15:15:57

bocs, hogy belevau. de szerintem bizzuk már a hivőre és Istenre, hogy kommunikálnak egymással. tartok tőle, hogy Isten szivének az ilyen hit is kedves ... nem hinném, hogy ez egy jó keresztényi hozzáállás

Walburga 2009.09.21. 15:18:17

SA:na jó ,az elfogadható védekezés ,hogy minden második vasárnap ökonomikus istentisztelet volt? :) És ugyanez a magyarázat a H-moll misére is ?

SA 2009.09.21. 15:53:38

Mielőtt minden oldalról nekem estek, válaszolok: Niki Marcellt nem bántom, hanem felidézem. Meg tudja védeni magát. Szervezzetek Veszprémben tridenti misét! Készüljetek fel rá, tanuljátok be valamelyik gregorián misét, beszéljétek meg egy helyi pappal, és hívjátok meg Lipovszkí atyát. Mámor Igen mindenkire rábízzuk. Azt meg a katolikus egyházra kell bízni mi a katolikus mise. Mindenki a saját kompetenciájában. Sok út vezet Istenhez. Vannak olyan utak a városban is, ahol a KRESZ tiltja mondjuk a teherautóval való keresztülhajtást. Akkor, ha teherautóval akarsz menni, másik utat kell választani. Ha mégis ott mész, lehet, hogy beszakad az őt, mert nem véletlenek a szabályok. De teljesen szabad a kamionodnak a másik út. Walburga, még mindig jobb a lopott egy órában a luteri gyülekezet, mint semmi. A h-moll misét nem érte? Bach is csak egy óra kimenőt kapott, és az csak egy katolikus templomig volt elég eljutnia, ezért misét írt???

SA 2009.09.21. 18:40:37

Varnyumámor! Te katolikus keresztény vagy, hogy ennyire aggódsz a jó keresztényi hozzáállás miatt?

Walburga 2009.09.21. 20:25:19

Nem tanultam teológiát és nem tudok ,nem is akarok vitázni veletek.Keményen dolgozom a pénzemért 24 órás ügyeletben,annak az egy órának is örültem.De szerintem Istennek éppoly kedves a protestáns Bach fúgája ,mint egy gregorián ének. Szándékosan félreértetek.Nem a mise megreformálását akarom ,és nevetségesnek tartom ,a Hit gyülekezete "modern" miséit.Egyszerűen csak arról próbáltam meg szólni,hogy nem szentségtörés(szerintem) modernebb dallamokkal imádni Istent.Ahogyan a U2 énekese Bono mondta(aki hithű katolikus) Szégyen a mai modern világban ,gyermekesen ódon szövegű és dallamú dalocskákat énekelgetni,Isten ennél sokkal többet érdemel. Ami természetesen nem azt jelenti ,hogy a fürdővizzel kiöntjük a gyereket.Ami valóban szép ,azt becsülni kell......de attól még senki sem jut pokolra ,ha a templomban a kellő helyen és időben modern dallamok is felcsendülnek.Elgondolkodtatok már azon ,hogy hogyan látnak bennünket más vallások hivei ?? Időnként nem ártana a rátarti katolikus büszkeséget felcserélni a Jézusi alázatra...........elnézve ezt a blogot néha eszembe jut hány evangélikus mondta nekem ,hogy bálványimádók vagyunk.Nehéz volt elmagyarázni ,hogy a szobrok és képek csak jelképek. Úgy tünik néha igazuk van,van akinek nem csak jelképek.

SA 2009.09.21. 20:59:29

Van is Wallburga a katolikus egyházon belül lehetőség a modern zenére, nem értelek félre. Van is rengeteg alkalom ilyenekre főleg a nagy városokban. Mi csak a szentmisét féltjük. Még attól se annyira, hogy modern zene szóljon, hanem attól, hogy a mise zenei tételei helyett pünkis-hitgyülis jellegű dalok szóljanak. Misén kívüli un. paraliturgikus alkalmakon jöhet, akinek tetszik, miért ne. Igazad van, ha a mise marad nisének, jöhet a modern zene. Viszont azt is elismered gondolom, hogy a megújulásnak és a hagyománynak egyensúlyban kell lennie. Át kell örökíteni a fiataloknak a gregoriánt, Palesztrinát, Bachot, a népéneket, és mindent, ami értek. És meg is kell szerettetni ezeket a fiatalokkal, mert csak így élhetnek tovább élő hagyományként, és nem cak a könytárak poros polcain.

varnyu 2009.09.21. 21:00:57

SA: róm. kat. de évekkel ezelőtt elvették a kedvemet a templomba járástól :( :(

SA 2009.09.21. 21:09:18

... és mivel vették el?

Mirjam 2009.09.21. 21:16:33

Antal: Niki megjegyzéséhez csatlakozva - nem olyan könnyű ám tridenti misén részt venni. Nem akarom itt fejtegetni, de nem elég ha van aki misézik, ha van templom, ha van több mint 60 hívő... sajnos mindez nem elég. Csak imádkozni tudunk, hogy minél több hívő előtt feltáruljon ez a szépség. Talán virtuálisan megérezhető belőle egy töredék: http://gloria.tv/?media=30596 Ha valaki rászánja az időt, igazán érdemes. Bár sokkal többet ad a részvétel. Ráébredünk arra, hogy nem csak a szavak tartalma beszél, hanem a mozdulatok, a hang, minden imádkozik.

varnyu 2009.09.21. 21:17:55

SA: valamelyik éccaka leirom Neked, mer hosszú. biztos sok mindent rosszul láttam én akkor, de nem mindent ... :(

SA 2009.09.21. 21:20:42

Írtam is Nikinek, hogy fel kell rá készülni. Felkészületlenül, a szembemisézés után nem is tudjuk követni, értelmezni, csak egy háttal álló pap látszik, aki latinul beszél. Pedig, a legnagyobb titok tárul fel!

SA 2009.09.21. 21:21:53

OK, Corvus Corax, várom majd!

Mirjam 2009.09.21. 21:27:49

Nem úgy értettem, majd én is írok neked emailt erről.

SA 2009.09.21. 21:47:49

Pécsett ez történt, Nagyon jó kórus vallásos tagjai a megtanult zenéhez szerettek volna hozzáillő misét.

Mirjam 2009.09.21. 22:12:02

Antal szakértőtől kérdeztem a keresztes hadjáratot, és ezt ajánlotta: Bozsóki Pál Gerő OFM: Keresztes hadjáratok. Agapé ferences kiadó és nyomda adta ki. Angolul: http://fisheaters.com/

Walburga 2009.09.21. 22:13:07

SA: na így már tökéletesen egyetértek veled.Eszemben sincs a mise liturgiáját modernizálni "Át kell örökíteni a fiataloknak a gregoriánt, Palesztrinát, Bachot, a népéneket, és mindent, ami értek."Én erre tenném a hangsúlyt :mindent átörökiteni ,ami érték. A pünkösdista istentiszteletet nem ismerem,de a Vidám vasárnaptól kiráz a hideg.Kb kétszer láttam ,de az valóban nevetséges.

Mirjam 2009.09.21. 22:33:03

Igen, ha valaki azt akarja hogy legyen vidám a vasárnapja érdemes megnézni :D :))

SA 2009.09.21. 22:35:43

A hitgyüli is pünkösdista irányzat, a vidám vasárnap jó példa! Amerikában neoprotestánsoknak hívják ezeket. Sok üzleti szekta. Marina, kösz, már túl vagyok rajta, de azért köszi! Még egyetemi jegyzetekben is az aufklerista történelemhamisítás zagyvaságait lehet olvasni.

SA 2009.09.21. 22:38:21

Ilyenkor azért jó, hogy nincs TV-nk. :D:D:D (Persze az atv.hu-n visszanézhető. Agymosás. Azt a kis aranyos Friderikát sajnálom.)

miles 2009.09.24. 15:46:25

Téényleg! :)))) Aki ministrál, az pedig Vászegi Csaba, a Christi pauperum Militum Ordo magyarországi praeceptora. Ha jól látom.. :))

miles 2009.09.24. 15:52:00

Hja, én szerda reggelenként, héttől fél nyolcig járok latin isére.. Ha el nem alszom. Meg ha épp latin. Mivel nem stabilan ugyanaz a pap celebrál, hanem gyakran vátják egymást. A ritus szerint sem tridenti, hanem szembemisézős. Az, hogy a szövegből mennyi a latin, az is celebránsfüggő.... Kicsit nagy a fejetlenség...

SA 2009.09.24. 16:27:02

Tényleg, Miles, a nyelvtörvény megengedi a latin használatát?

SA 2009.09.24. 17:21:04

Miles! Ha van elég kilométered, meg a hozzá szükséges benzined, eljöhetsz most vasárnap este hatra újból a líceum templomba, akár ministrálhatsz is. Ha utána késő hazaindulni, nálunk alhatsz. Ez komolyan meghívás volt!

skyppy 2009.09.24. 17:39:03

.én pedig kérek fotót róla...nem minden napi látvány lenne miles ministráns ruhában:PPPP

SA 2009.09.24. 19:12:14

Skyppi. Miért, nem ministráns ruhában láttad már Milest?

skyppy 2009.09.24. 19:41:41

nem....de lovagi szerkóban már elképzeltem:PPP

SA 2009.09.24. 19:48:34

És ezt a két kollegáját, a papot és a ministránst lovagi ruhában?

skyppy 2009.09.24. 20:33:28

:-))))))))..Sa ez nem szentségtörés?:PP azért miles csak nem pap...bááár ki tudja:-))))

SA 2009.09.24. 20:47:24

Miért lenne szentségtörés? Ők igazi templomos lovagok. A ministráns sem pap, csak Milesz lovagrendrendbeli főnöke, a pap meg mindkettőjüké.

skyppy 2009.09.24. 21:19:41

SA...:-)))))

miles 2009.09.26. 20:47:51

Köszönöm a meghivást, Antal! Most sajnos nem alkalmas, de ha az időpont opcionális, akkor később visszatérhetnénk rá, ha majd neked is megfelel. :)) (egyébként, még soha életemben nem ministráltam... :O ) Tényleg igaziak, skypp! :) Báár, az igazi igaziak csak a rendi székhelyen élnek. Ők a nao huszonnégy óréjában azok, gyakorlatilag is szerzetes lovagok. A többiek, a rrendi káplánokat kivéve, mind rendelkeznek valami polgári foglalkozással, családjuk van....

skyppy 2009.10.14. 19:06:11

..azért megnéznélek ministráns fiúnak...:-)))

SA 2009.10.14. 19:09:33

Úgy kell akkor találkoznunk, hogy egy misét is beiktatunk, ahol Miles ministrál! :D:D:D:D:D:D Neki az is mindegy, hogy magyarul, szlovákul, vagy latinul kell-e ministrálni. :D:D:D:D:D

skyppy 2009.10.14. 19:13:44

:-)))....háát ez megér egy misét:PPP
süti beállítások módosítása