HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2010.02.20. 18:19 Hökkentő

Máriaábrázolások - a Trónon Ülő Istenanya

Mária többnyire egész alakos képe. Hangsúlyozottan trónuson ül, ölében középen a függőleges szimmetriatengelyben Jézus ül. Ebben az ábrázolásban nem a Kisdedet látjuk, hanem egy kicsinyített felnőttet. Ilyen értelemben nem Krisztus, mint ember ül édesanyja ölében, ahogy az előző ábrázolási típusokban láthattuk, hanem az Ige, a második Isteni Személy. Krisztus, az Ige bal kezében zárt könyvet vagy könyvtekercset tart, jobb kezét. Jézusnak ezt az ábrázolását nevezzük az ószövetségi messiásváró szövegek alapján Emmánuelnek.

Ha jobban megnézzük, kétszeres a trón: Mária egy mennyei trónuson ül, ugyanakkor Mária, akin keresztül az Ige megtestesül, szintén trónussá lesz, melyben Krisztus foglal helyet. Tekinthetjük ezt a képet Krisztus-ábrázolásnak is, egy fajta sajátos Pantokrátornak . A Pantokrátor, Krisztus Mindenség Urának ábrázolása szinte ugyanilyen, csak ott a felnőtt Jézus ül a trónuson kezében szintén könyv, másik kezével pedig áldást oszt.

Ez az ábrázolás már az V. századból is ismert Szíriában, Örményországban, és másutt is keleten. A templomok apsziszában a Pantokrátor helyét vette át fokozatosan. Ahogy a Hodegetria merevsége is oldódott, átalakult puszilkodós (Eleusza), játszadozó (Pelagonitissza, Akszion Esztin) vagy szoptatós (Galaktotrophusza) ikonokká, úgy a Trónon üÜőnek is vannak Mária térdén, karján ülő változatai, sőt a szimmetria is megtörhet, Jézus-Emmanuel kerülhet a bal vagy a jobb oldalra is. Annyira emberi kapcsolatot mégsem jeleníthet meg a kép, mivel itt nem a valóságos ember Kisjézus van jelen, hanem az Ige elvont megtestesülés-ábrázolásban, Emmánuelként.

Kissé nehéz ezt mai technokrata-prakticista megközelítésben megérteni. Ez ikon, legyen fatáblán, vagy nagy felületű falon. nem a mi történelmi időnk és terünk szabályait követi, az az üdvösség idejében történteket jeleníti meg. Ezt az arany háttér jelzi. Az előző ábrázolásoknál ez el is maradhat, sőt akár egy realista környezetbe is helyezhető Mária a Kisjézussal. A Szoptatós Mária háttere pl. Egyiptomot jelenítheti meg, nem kizárva annak lehetőségét, hogy azért az ott elhelyezett dolgok szimbolikusak legyenek, ahogy Dürer Maria Lactansánál láttuk. A Trónon Ülő Mária viszont csak arany háttérrel ábrázolható, esetleg angyalok, az evangelisták szimbólumai, vagy ritkábban szentek társaságában.

Szólj hozzá!

Címkék: Máriaábrázolások Nikopoia TrónonÜlőIstenanya

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr696012460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása