HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2007.06.08. 11:01 Hökkentő

Jacob Böhme jelképei a gnosztikus rózsakeresztesek világába visznek minket. Isten emanáció és kreációi egybefolynak, nem tudni honnan idegenül el a világ Tőle. Így az egész mindenség Isten részévé lesz. Ezt a megközelítést hívjuk panteizmusnak. Látszólag csak elnevezés kérdése, mit nevezünk Istennek, csak a belső néhány emanációt, vagy mindent. A szabad akarat, a bűn és a megváltás értelmezése viszont egy ilyen gondolati rendszerben nehézkes, sőt veszélyesen relativizálódhat, az ember önmagát istenítheti.

A tizenharmadik eon Sophia, vele válik izgalmassá a történet, ott kezdődik a szembefordulás. Istennek önmagával. A keresztény megközelítés ezt teljesen kizárja.

Hamvas Bélát nagyon kedvelem, de óvatos is vagyok vele. Ugyanis Böhme rajongója volt. A létrontás nála elidegenült világban történt, sőt ott is egy adott történelmi ponton, Krisztus előtt 600-ban. Nagyon felkészülten lehet csak bármelyikük olvasásába kezdeni!

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr926012849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rosenkranz 2007.06.08. 11:25:21

azért, mert a keresztények nem fogadjákel, lehet igaz.

2007.06.08. 12:03:12

Azért ennél többről van szó, de még cikkben is kifejtem. Az élet értelméről alkotott képet, mindenhez - nemcsak Istenhez - való viszonyt kell feladni az egy, a világot önmagától elidegenítő Istennel együtt.

S (Antal) 2007.06.10. 21:12:18

Mindig későn eseik le. Ki a franc vagy Rosenkranz? Nem Rsenkeutz, ha már ezt kommentelted? Adj több jelet magadról!

Mirdad 2007.09.08. 22:11:42

Szia! "A tizenharmadik eon Sophia..." A 13. eon nem Sophia, hanem egy eon, a legkülönösebb: ami a 12 eonon (evilágon) túl van. Erről, a lélek megszabadításáról szól az egész "Pistis Sophia gnosztikus misztériuma" c. apokrif evangélium. Az egész munka valójában egy csodás beavatási mű, jellegzetesen a 12-es számra épülve, csakúgy, mint Tiánai Apollósz "Nuktemeronja", ahol az isteni nap 12 órára van osztva, melyek 12 utasítást tartalmaznak a megszabaduláshoz. Mellesleg ezek előképe az egyiptomi "Kapuk Könyve" és az "Amduat Könyv" melyek szintén 12 részből állnak. Érdemes az apokrif (értsd: érintetlen!) műveket tanulmányozni, melyeket még nem formálták az államvallás képére...:) Üdv: Mirdad

S (Antal) 2007.09.08. 23:45:33

Mint írtam, az eonok számáról a forrásokban nagy a keveredés. Ha abból indulok ki, hogy számomra az eonok létezése elfogadhatatlan, azt írnám, hogy végül is olyan mindegy. Viszont azt a módszert nagyon kedvelem, hogy a másik oldal nézeteit ideiglenesen elfogadom. Ebből a szempontból a Pistis izgalmas mű. Bizonytalan eredetű gnosztikus mű. Valószínüleg olyan helyen keletkezett, ahol a gnoszticizmus államvallás volt, tehát ott is "képére formálták" valaminek. Egyébként a szekularizáció óta államvallásról nem lehet beszélni a kereszténységgel kapcsolatban. A tizenkettes szám sokhelyütt megtalálható. A Hold és a Nap járásának összehangolásából ered. Használata mindig jelképes, vagyis igazán nem is létezik, csak véges elménk kapaszkodójául használjuk. Mindenesetre a Pistis nagyon érdekes, de a kereszténység számára feleslegesen spekulatív. A másik értelmezési probléma az eon szó jelentése. A Pistis kicsit másként használja, kevésbé következetes a kreált és emanált megkülönböztetésében. Szóval érdemes elolvasni, de nem ad a kereszténységnél értelmesebb létkapaszkodókat.

S (Antal) 2007.09.08. 23:51:13

Üdvözöllek Mirdad mágus! Örülök, hogy idelátogattál! Szívesen látlak máskor is!

Mirdad 2007.09.13. 13:16:44

Szia! "Mágus" nem vagyok, a nevem Mikhail Naimy csodás könyvéből van: "Mirdad könyve", mely Osho kedvence volt. Az eonokról, gnosztikusokról... "A Pistis érdekes, de a kereszténység számára feleslegesen spekulatív..." A legtöbb spekulációt a hermeneutikára, tekintélyre épülő teológia, dogmatika kreálta. Érdemes tanulmányozni a forrásokat, ma már világosabban látunk ebben - szerencsére. A National Georgaphic gondozásában megjelent "Júdás evangéliuma" pl. már felvilágosultabb e téren, mint a szokásos hangok. (Kapható a könyvesboltokban.) Ebből idézek: "Júdás evangéliumában - szemben a többi evangé- liummal - Jézus sokat nevet. Nevet a tanítványok gyarlóságain és az emberi élet képtelenségein." "Az evangélium központi részében Jézus a mindenség misztériumairól tanítja Júdást. Itt is, hasonlóan más gnosztikus evangéliumokhoz, Jézus a bölcsesség és tudás tanítója, kinyilatkoztatója, nem pedig megváltó, aki meghal a világ bűneiért. A gnosztikusok szerint az emberi lét alapvető problémája nem a bűn, hanem a tudatlanság, melyet nem a hit, hanem a megismerés és az általa nyert tudás által lehet kezelni. A Júdás evangéliumában Jézus átadja Júdásnak - és az evangélium olvasóinak - azt a tudást, amely véget vethet a tudatlanságnak, és elvezethet önmagunk, valamint Isten megismeréséhez." (Önismeret általi isten-ismeret - jól írják ezek a teológusok, mert azok :) ) "A 2-4. század teológiai harcaiban az egyiptomi gnosztikusok húzták a rövidebbet - s velük a Júdás evangéliuma is. Ennek tudható be, hogy az ehhez hasonló szövegek ma már szokatlanul csengő kijelentéseket tartalmaznak." (Eufemizmus :) ) Ezek elég "felvilágosult " gondolatok, különösen, ha azt nézzük, hogy mindhárom szerző teológus, egyháztörténész (!). Hát fejlődünk...:) Üdv!

Mirdad 2007.09.13. 13:26:52

Van sok értékes (érintetlen) forrás: Jakob Böhmét, vagy Swedenborgot, stb. érdemesebb az apokrif források alapján megítélni, mint a katolikus dogmatika alapján. (Közelebb állnak hozzájuk.) Csakúgy, mint a megannyi csodás hermetikus, alkímiai értekezés, melyeket a hozzáértők nagyra értékelnek: a világhírű mitológus, összehasonlító-vallástörténész Mircea Eliade 3 kötetes munkájában alaposan beszámol a neoplatonikus ébredésről, "földalatti keresztény mozgalmakról", gnosztikus-hermetikus gyökerekről, szimbólumokról. Csakúgy mint Jung, aki épp a gnosztikus evangéliumok, mítoszok kutatása során tette élete legnagyobb felfedezését: bevezette a kollektív tudattalan fogalmát: "Aión - A mély én gnosztikus jelképei." Szóval vannak itt kincsek, csak rá kell akadni. "Mert a megőrzött igazságot nem lehet elveszíteni, és nem is veszett el soha." ("Mennydörgés-Nag Hammadi gnosztikus kódexek." Farkas Lőrinc Imre Kiadó. - A Kőrösi Csoma Sándor Buddhista Egyetem jegyzete - nyilván nem véletlenül...:) ) Erről szól még a legelső hazai könyv a témában: Kákosy László professzortól: "Fény és káosz - A kopt nyelvű gnosztikus kódexek." Ime néhány forrás. "Csak tiszta forrásból!" Üdv!

S (Antal) 2007.09.13. 17:26:49

Kedves Mirdad! Én katolikus vagyok. Ez egy kétezer éves letisztult hagyomány, melyet a Szentlélek alakított. Tudok a földalatti pszeudokrisztiánus-gnosztikus mozgalmakról. Igen széles skálán mozognak. Sokuk közt nagyobb az eltérés és ellentmondás van a katolicizmus és bármelyik közt. Rengeteg az utólagos hamisítás és a szekunder, tercier forrás, melynek jelentős része kétes. Több olyan "apokrifról" tudni, amely nem is létezik, csak jó fantáziájú írók írtak róluk, mintha igaziak lennének. Mindezek ellenére elismerem, hogy a valódi apkrifek értékes források. Én arra kérlek, hogy itt ne a források létét firtassuk. Én felvetek egy-egy témát, kérdést, és arra várom a különböző megközelítésből a válaszokat. Én a Tan Kapuja Buddhista Egyház alkalmazottja vagyok. Ennek az egyháznak van egy valódi akkreditált egyeteme. Egy ott tanító barátom besegít ebbe a blogba, ami a buddhista megközelítést biztosítja. Szívesen várom a Te véleményeidet is a Te megközelítésedből.

Mirdad 2007.09.17. 16:00:51

Kedves Antal! A buddhizmushoz inkább a kereszténység eredeti formái állnak közelebb (őskereszténység, apokrifok). Ezt a fennti Nag Hammadi gnosztikus evangéliumok ("Mennydörgés-Bánfalvi András fordítása) mutatja a legszebben, ami a Kőrösi Csoma Sándor Buddhista Egyetem jegyzete! :) Nem véletlenül... és az sem véletlen, hogy a fordító, Bánfalvi András "Egyiptomi halottak könyve" fordítást is készített, ami szintén a Farkas Lőrinc Imre Kiadónál jelent meg. Ő tehát kiválóan látja, hogy a többezer éves egyiptomi spiritualitás fényében a gnosztikus-hermetikus irodalmat (apokrifok, Corpus Hermeticum, stb.). És nagy egyiptológusunk, Kákosy László is ugyanígy foglalkozott a témával, lsd: "Fény és káosz" c. műve. Igazából a közös gyökerek határozzák meg ezeknek a csodás kincseknek az erejét, értékét, ami érintetlen, és nem rakódott rájuk állami, vagy egyéb emberi erölködés. Üdv!

Mirdad 2007.09.17. 16:17:28

Egyébként nyugaton is minden megvan, nem keleten fedezték fel a spanyolviaszt :) Csak nehezebb ráleli a tiszta, érintetlen forrásokra. Sokan, kiábrándulva a mai állam-vallásokból fordulnak kelet felé, pedig itt is MINDEN megvan: csak nehezebb ráakadni...Pedig kár "forgolódni": aki nyugaton nem látja meg amit meg kell, az keleten sem fogja. Aki nyugatot egyfajta szemüvegen át nézi, arról keleten sem fog lehullani az a szemüveg....:) Ilyen csodás történet pl. a "Pistis Sophia gnosztikus evangéliuma", ami valójában egy beavatási mű, képekben, szimbólumokban elbeszélve. Hogy a témáról írjak :) Ebből kiderül, hogy semmi "keveredeés" nincsen (legfeljebb ha "kanonizáljuk", megváltoztatjuk az eredeti szövegeket). Pistis Sophia útja a 12 eonon, hatalmasságokon át vezet, mely út a misztériumok jelöltjének útja. Ugyanaz, mint Rózsakereszt Krisztián útja a "Rózsakereszt Krisztián Alkémiai Mennyegzőjében." A 12-es szám több kultúrában előfordul, az 1. írásban már írtam. ("Egyiptomi halottak könyve", "Tiánai Apollós Nuktemeronja", a Kerekasztal lovagjai, Jézus tanítványai, stb.) A Pistis Sophia egyébként "erős olvasmány": nem értelmi, szövegértelmezési céllal készült :) : a jelentése csak annak tárul fel, aki belső állapota alapján beülről tudja mit miért írnak. Csakúgy, mint a többi apokrif, vagy evangélium! Érdemes lenne idézni belőle kicsit, hogy az is lássa, aki még nem olvasott ilyen gyöngyszemeket. Üdv!

S (Antal) 2007.09.19. 23:32:55

Kedves Mirdad! Ez így kicsit sok, annyi mindent hozol fel egyszerre, amiknek egy-egy részlete is túl nagy egy kommentbe, ezért szedjük részeire a dolgot! Tehát szépen sorban, mondjuk először azt nézzük, hogy mitől államvallás bárhol is a kereszténység? Ha ezt tisztáztuk, menjünk tovább, és akkor majd Te írd meg melyik következő egyszerre megtárgyalható részletet beszéljük meg.

Mirdad 2007.09.21. 01:27:45

Kedves Antal! OK, menjünk sorjában. 1. Államvallás. Amikor vallásra gondolok, én a szó eredeti értelmét értem alatta: vallás: religio=religare=ÚJRAEGYESÜLNI. Csakúgy, mint a jóga szó szanszkrit gyökere. Ez KIZÁRÓLAG EGY BELSŐ FOLYAMATOT JELÖL. A mítikus idők Aranykorát több kultúrkör is megemlíti: ez volt a még VALÓDI erővel bíró pap-királyok időszaka. Ilyen erővel bírtak az Evangélium egyes szereplői is: gondoljunk csak Péterre, akinek egy beszéde után 3 ezren keresztelkedtek meg! Micsoda erő lehetett ott?! Ugyan ki, mely csoport lenne képes ma hasonlóra? Az Igazásággal VALÓSágos kapcsolatban lévő lények önmagukban nyílvánítják meg azt, amiről a szent szövegek szólnak. Az Igazság nem könyvekben van elrejtve, miként Isten sem teológiai-dogmatikai kategória. Aki megfelelő szellemi-tudati tisztasággal bír, saját minőségének megfelelően áll kapcsolatban a Világossággal, Istennel, nevezzük ahogy szeretnénk. Kizárólag a belső minőségünk, szellemi-tudati állapotunk mutatja meg, hol tartunk. Ez pedig spirituális út, nem politikai, vagy társadalmi, stb. A valamikori vallás(religio=religare=újraegyesülni!), az egykori "belső vallások" (pl. misztérium-vallások) mára elerőtlenedtek. Az maradt belőlük, amit látunk: összefonódás politikával, stb. (államvallás), tekintélytisztelet, és "tudománnyá" eröltetett vallás: szövegértelmezés (egzegetika), stb. Milyen messze van ez a kizárólagos belső úttól, a MINDENTŐL független szellemi megVALÓSítástól. Hát erre gondolok, amikor államvallásról és az eredeti értelemben vett vallásról beszélek. (Röviden.) Üdv!

Mirdad 2007.10.02. 11:20:09

Honnan folytassuk? :) Üdv!

S(Antal) 2007.10.02. 12:56:00

Értem. Az államvallás szó megtévesztő, ugyanis arra szokták használni, hogy az állam úgy preferál egy vallást, hogy annak tanai az állam működését meghatározzák, mint az iszlám Szudánban. A kereszténység egyetlen államban sem tölt be ilyen szerpet, mert pl. a jogalkotás nem az Eveangéliumra megy vissza (mint Szudánban pl. a Koránra), hanem a napoleoni jogalkotásra, esetleg a római jogra, keresztény eleme nincs is! Amit Te értettél, az más, de értem, mit akarsz mondani. Viszont ki akadályoz meg bárkit, hogy így élje meg kereszténységét? Ott van a tegnap ünnepelt Kis Szent Teréz. Az ő életszentségében mi a polikita, tekintély és tudomány? És, ha Terézzel ellentétben elő is fordul nem belső vallásként a kereszténység, az még nem jelenti, hogy nem lehet az.
süti beállítások módosítása