HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2007.10.14. 19:01 Hökkentő

A Dzsaj Bhím buddhista kisegyház liturgiájának bevezetőjében olvastam:

"A szókincs jellegének megválasztása szintén nem magától értetődő döntés. A magyar nyelv vallásos kifejezései keresztény és zsidó konnotációkat hordoznak, ezért tudományos célú fordításokban kerülni szokták ezek használatát. Mi éppen ellenkezőleg járunk el: a keresztény és buddhista kifejezések párhuzamosságait szószerinti utalásokkal erősítjük meg. Így például
- a „namó” megfelelője az „üdvöz légy”,
- a „kámészu miccshácsárá” fordítása a „paráználkodás”,
- a „szatthá déva manusszánam” fordítása „embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólsz”,
- az „anuttaram punnyakkhéttam lókasszáti” fordítása „Illő és üdvös…”,
- a „tittham csaram niszinnó vá szajánó vá jávatassza vigatamiddhó étam szatimm addhitthejjé” fordítása: „Gyakoroljad ebben magadat, mikor ülsz vagy mikor úton jársz, és mikor lefekszel és mikor felkelsz”
- a „kó szu náma imészam bhavantánam szamanabráhmanánam szaccsamm áha, kó muszá ti” fordítása „igaz és hamis próféták”
Másfelől azonban a fordítási hagyományokkal akár szembefordulva is kerüljük a teológiai félreértésekre okot adó konnotációk lehetőségét: így a „déva” kifejezést M. K. Gandhi tanácsainak megfelelően sehol nem fordítjuk „isten”-nek, bár a tudományos szakirodalomban ez az elterjedt megoldás."

Üdvözlöm ezeket a törekvéseket!

(A Dzsaj Bhímesek már jelezték, hogy figyelik a blogomat. Annak ellenére, hogy katolikus vagyok, és egy másik buddhista egyház alkalmazásában állok, nyugodtam kommenteljetek! Megtisztelésnek venném!)

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr846012729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freeman 2007.10.23. 15:01:14

figyelik ám.megfigyelik

freeman 2007.10.25. 00:39:39

felhívhatlak az iwiwen megadott számodon?

S(Antal) 2007.10.25. 09:17:58

Nugodtan hívj, bár, nem akarlak előre letörni, de azzal nem foglalkozom.

jussy 2007.10.29. 17:22:52

Kedves Antal, előrebocsátom, hogy nem vagyok Dzsaj Bhímes. Sőt nem is ismerem Őket. De megszólaltam már egy másik bklogon, ahonnan átnéztem ide is. Olvastam azt is hogy Ön nem törődik velük. Énszerintem pedig Önnek is meg kellene szólalni ebben, mert nem vetnek nagyon Önre azok az összefüggések jó fényt, amelyek ott látszanak. énnekem legalább is. ,de mások is vannak így. Ha Ön tényleg az igazgató, és az mindenként érdekes lenne hogy mit mond erre. Ez azért nem mindegy egyáltalán.

Jai Ma James 2007.10.30. 13:37:05

"... fecseg a felszín, hallgat a mély." Jussy, nem értsz semmit. Talán közelebb visz az igazsághoz, ha kicsit meditálsz: http://www.berm.co.nz/cgi-bin/video/play.cgi?Yv8bHRHYyvM

Kafa 2007.10.30. 20:19:28

Jussy, te hazudtál! Itt azt írod, nem is ismered a jajbihmeseket, ott meg közelről ismered TTL-t. Nem érzed az ellentmondást? Kedves Antal, töröld a kommentjét, nem ronthatja egy hazugság a blogodat! Gyáva alak. Nem mer szemtől szemben kérdezni. Mi sokkal kényesebb kérdéseket is megbeszéltünk, annál jobb barátok lettünk. Nem irigyellek egyes munkatársaid miatt.

S (Antal) 2007.10.30. 20:48:04

Kedves Kafa! Szép az aggódásod, de nem árthat a blognak. Tényleg nem érdekel az egész. Annyira hiányos az ismeretük, annyira manipuláltak, hogy nem érdemes ott mégcsak megkisérelni sem. Majd rájönnek előbb-utóbb, vaklárma az egész. Nyugodtan kérdezhettek volna szemtől szembe. Biztosan félnek a bennük lévő rossz reflexek miatt. Remélem hamarosan rájönnek, hogy lehet közvetlenül is megfelelő módon és hangnemben megbeszélni a dolgokat.

Kafa 2007.10.30. 20:53:23

OK! De akkor is! milyen tanár az, aki a demokratikus nevelést úgy értelmezi, hogy uszítani akarja a gyerkeket manipulált álproblémákkal tanártársai ellen. Elvárja a gyerektől, hogy ellenvéleményt nyilványítson. Ez helyes, de ő az ellenvélemény helyett fedezékből álarcok mögül a nagy testvér bátorítására sárt dobál. (Azért sárt írtam, mert tisztelem a blogod.)

S (Antal) 2007.10.30. 20:56:50

Nyugi Kafa! Fogadd meg Jai Ma tanácsát, meditálj!

Kafa 2007.10.30. 21:44:58

Megnéztem Jai Ma videóját. "felekzeti kavargyanus". Keresztény és buddhista szenteket vonultat fel?

jussy 2007.10.30. 22:01:32

Kikérem magamnak ezt! Persze hogy félek nés már látom, hogy van is erre okom. és most már kérem hogyha maga nerm egy gyáva alak, akkor tessék válkaszolni. Mert mega és a TTL kirakhat engem a Kistigrisből és viszont, ellentétben, nem rakhatom ki magukat. Ennyit a demokráciáról. Ha szemtől szembe akar erről beszélni, akkor ott van a Notesz ahol most éppen rátaláltunk. Miért is kell nekem idejönni? Miért hiányos nekem az ismeretem? Téged is olvastalak, Kafa te rögtön ugrassz ha lehet hogy téged cigányoznak. És akkor hogxan aláz meg az IGAZGATÓ?? Szégyeljétek tényleg Magatokat.,

S (Antal) 2007.10.30. 22:26:00

Kedves Jussy! Ez nem az a blog, ez nem az a démonizált Somogyi Antal! Lazíts, meditálj, akár Jai Ma zenéjére, akár csak úgy! Nyugodtan tegezz itt is, mint az életben! Válkasznak ott az életem, sohasem rejtettem el semmit. Én nem haragszom Rád, tévedni szabad. Viszont itt a poszthoz kellene szólni! Tehát a Dzsaj Bhím fordítási gyakorlata Neked is tetszik?

Kafa 2007.10.30. 22:26:28

Ha ilyen beszari vagy, miért vagy mégis agresszív és igazságtalan! És kit ért egzisztenciális veszélyeztetés a te támogatásoddal is? Gondold csak át!

jussy 2007.10.30. 22:28:34

Most meg, hogy neked is válaszoljak, te bolond kafa, én aztrán végképp nem hazudtam. És Szentmárton azért elégf messze van Szentlőrinctől. És én itt vagyok és le vagyok ,azt mondja a te Istened,annyira manipuláltanj hogy nem érdemes megkísérelni saem űdv jocó

S (Antal) 2007.10.30. 22:31:33

Kafa! Ez nem az a blog! Most már tényleg meditálj, kontemplálj, gondolkozz az élet értelméről. Senkit senki nem veszélyeztet, én sem, engem sem. Nyugi van, vagy letiltalak!

S (Antal) 2007.10.30. 22:41:21

Jocó Jussy, Te se bántsd szegény Kafát, ő meg a másik felét nem látja, mert hát Bükkösd messze van Szentmártontól. Meg azt'szem, ő ateista, nincs Istene. Ha gondolod, holnap mindent megbeszélhetünk barátian. Viszont mostantól kezdve letiltom annak az IP címét, aki nem a posztról ír! Még magammal sem teszek kivételt! Tehát Jocó és Kafa: mi a helyzet a Dzaj Bhím fordítási gyakorlatával? Nektek is tetszik?

jussy 2007.10.30. 22:43:21

Igen, megnéztem. Senkit nem érdekelt a fordítási gyakorlata. Totál senki nem lérti mit akarsz, én már kezdek józanodni. A TTL viszont tényleg folyton be van baszva. Nem tom mit akaersz. Senki nem reagáklt arra amit pont tőlem káérdezel sztem jó haq valaki éthetően eker beszélni ez rólad nem mondható el.

S (Antal) 2007.10.30. 22:53:54

Na figyelj! A blogok úgy működnek, hogy van egy poszt. Ez itt a fenti cikk a Dzsaj Bhím fordítási gyakorlatáról. Aztán ahhoz lehet hozzászolni a kommentekben. Aki nem ezt teszi, azt innen le tudom tiltani az IP címe alapján. Még azt is látom. melyik faluban, városban van a gépe. Mivel nem akartam, hogy bennetek rekedjen a mondanivaló, engedtem, hogy másról is írjatok. Azt hiszem, minden lezárható, ha nem, nyugodtan keress holnap, vagy küldj emailt, ha mégsem hiszed el, hogy nem haragszom. Itt most szeretném, ha a blogom az eredeti medrébe terelődne, azaz vagy csak a témához kommentelnek, vagy nincs komment. Itt most nem lenne, de egy poszt komment nélkül is poszt, mert a legtöbb olvasó nem akar mondani semmit, csak kíváncsi, de nem erre. Ha erre lenne kiváncsi, elmenne a másik blogra.

Kafa 2007.10.30. 23:27:54

Na akkor a posztra: Ezt hívják inkulturációnak? A jezsuiták rafinált mődszere a bennszülöttek térítésére. A helyi isteneiket festik át Jézusnak, Máriának.

S (Antal) 2007.10.30. 23:33:52

Nem a jezsuiák találták ki. Már a kezdettől jelen van a kereszténységben. A karácsony pl. egy pogány római isten, a Sol Invictus születésnapja volt eredetileg. Megyek aludni.

Kafa 2007.10.30. 23:37:43

Jó éjt, egy ateistától! Nem is vagyok ateista, csak istent nem olyannak hiszem.
süti beállítások módosítása