HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2007.12.06. 21:03 Hökkentő

Ki is az a Télapó?

Hát bizony nem egy szívderengető figura. Egy igazi tipikus kis démon. Nem tudom hol lépett be először a történelmi időbe, én 1810 körül találtam meg a maga valójában, de a nyomok egy kicsit régebbi időkbe vezetnek. Szent Miklós Myrai püspököt utánzó kitalált lények már a protestantizmus hajnalán betolakodtak a lyd püspök megürült helyére. Ilyen volt pl. a német karácsonyi emberke

Szóval a XIX. században a Central Park nyugati oldalán a New York Historical Society épületében a karácsonyi vacsora termébe egy holland Szent Miklós képet helyeztek egy kis versikével. Ez ihlette William Gilley-t, és írta Santeclaushoz versét, immár a szekularizált ajándékosztóról. kinek csak a neve utal Miklósra. Itt jelentek meg először attributumai, mint az óriásbunda, rénszarvasok húzta szán, 1822-ben Clement Clarke Moore versében tovább építi a figurát a kéményen leereszkedés motívumával.

Az első ábrázolást Thomas Nast, a Harper’s Weekly egyik karikaturistája követi el 1863-ban. Itt az öreg egy játékgyáros. Nast egész könyvnyi Mikulást rajzol, köztük manó és emberméretűt. E könyvben jelenik meg George P. Webster egy verse is, amelyben a szerző az Északi-sarkot jelölte meg a Santaclaus lakhelyéül. Később ez a rénszarvasok élőhelyére, Finnországba kerül.

Kezdetben ruhája mindenféle színű, a piros Mikulást fehér szakállal a Coca Cola dizájnereinek műve a harmincas években. Leginkább egy túlméretes kerti törpére emlékeztet, ha nem kólát tartana a kezében, alkoholistának is vélhetnénk az öreget.

A másik hely, ahol Szent Miklós is, de főleg a karácsony útban volt, a Szovjetunió. Egy az egyben átveszik Nast figuráját, aki sem Miklós napján, sem karácsonykor nem jöhet, nehogy klerikális áthallások legyenek, hanem újév napján ajándékozza meg az öntudatos kommunisták gyermekeit. A Gyed Máróz – szó szerint Télapó – ruhája kezdetben kék volt, de idővel ő is felvette a Coca Cola színeit, pedig az a kapitalisták bűnös itala volt akkortájt.

Miért nem szeretem? Mit lehet szeretni egy bolond öregúron, aki Szent Miklós gyenge koppintásaként hatalmas potrohával eltakarja a kis Jézust és a betlehemi jászlat? Egy marketing figura, promóciós fogás a nagyobb karácsonyi forgalom érdekében. Már az adventben megjelenik, csalja a gyerekeket szüleik zsarolására, betereli őket a fogyasztói lét öngerjesztő vágyspiráljába.

Szent Miklós! Püspökbotod egyetlen suhintásával el tudnád kergetni ezt a vén bohócot. Mire vársz még?

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr906012709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

todella kaunis 2007.12.06. 22:44:29

A vén bohócnál a Mikulásra gondolsz? Mert kismillió van belőle. Írásodat végigtekintve rájöttem, hogy 50 év múlva már a családnevemet is fogom ünnepelni ezen a napon (a Miklósból származ(hat)). Szerintem kedves egy szokás és a gyermekeket szeretetre tanítja. Sajna pár éve mi már nem nagyon kapunk gyümölcsöket, csokikat a cipőbe. A nagyszüleim el is felejtik. :( Viszont a Miklós nap érezteti velünk, hogy már az első advent is megvolt, mindjárt Karácsony :) Jaj, karácsony. Holnap én tartom a Biblia-órát és Máté és Lukács, illetve Ésaiás alapján összedobtam egy tök jó interaktív előadást, amit ma angolra is lefordítottam, hogy szerdán angolul adjam elő Máté első 4 könyvét a másik evangélista és a próféta szerint kiegészítve. A karácsonyról. Most tessék gratulálni! ^^

S (Antal) 2007.12.06. 22:49:59

Gratulálok, de inkább holnap Miklós napra is ez a kertitörpe-bohóc furakodott be. Kismilió formája van, de ugyanaz a lényeg: valamivel kiszorítani a keresztény ünnepeket eredeti jelentésülből.

todella kaunis 2007.12.08. 12:09:22

Nem. Inkább egy kisebb-nagyobb családi ünnep fejlődött ki egy keresztény ünnepből. Ünnepi evolúció az egész :)

S(Antal) 2007.12.08. 13:57:46

Ha a Télapó történetét végigkövetjük, eegyértelmű, hogy nem a keresztény ünnepből lett, hanem azt akarja eltakarni. Ilyet a kereszténmység is csinált, pont a karácsony a Legyőzhetetlen Nap (Sol Invictus) ünnepére települt rá, azt "inkulturálta". Figyeld meg, hogy a keresztény nagyünnepeknek van egy készüléeti, böjtös, visszafogott előszakasza, majd egy hosszabb ünnep. Ez karácsony esetén a kisböjtös advent 28 napja, majd a karácsony 12 napja. Az igazi ünneplés az első nap előestéjén kezdődik, addig visszafogott, lemondőó készülődés van. A fogyasztóorientált Télapó ezt megfordítja: előbb, már adventben dínom-.dánom. teljes villogó díszítés, költekezés, konzumünnep, majd a karácsonyi tizenketted böjt a kiköltekezés miatt. Na ezért nem keresztény ünnep már a télapós karácsony. De mondjuk melyik bevásárlóközpontban láttál Jéuskát, Máriát, Józsefet, ökröt, szamarat, pásztorokat, három királyokat?

todella kaunis 2007.12.09. 16:54:34

Eladás szintjén überall vannak. Egyébként kis városomban, Szekszárdon, élet nagyságú szobrok vannak (Garay téren - azért adom meg, mert hátha van kép fenn a neten. Sajnos a csatolna.hu webkamerája pont nem arra van irányítva:(), Jézuskával, jászollal, Máriával, báránnyal, Józseffel, a napkeletiekkel, plusz még egy statiszta lenyzó is van. Meg egy kutya :)

S (Antal) 2007.12.09. 18:13:15

De a Garai tér nem bevásárló központ. Legalábbis még egyetlen multi sem vette meg és alakítottá plázává.

Danó 2007.12.10. 12:44:02

Garay (és nem Garai) tér. Szintén szekszárdi lévén, ki kellett javítanom. Alapvetően egyet tudok érteni azzal, amit írsz, de úgy vélem - bár nem vagyok a téma szakértője - az írásod torzításokat is tartalmaz. A Télapó csak 1 apró ajándékot hoz, amit nagy izgalommal várnak a gyerekek, nincsen szó dínom-dánomról. Alapvetően nem túl hatékony az, ha a gyerek csak azért viselkedik jól, h aztán ajándékot kapjon, de a jutalom megerősítheti abban, h érdemes jól viselkednie a későbbiekben is (s ez aztán még tovább fejlődhet). Ugyanakkor valóban borzalmas az, amit a bevásárlóközpontok ilyenkor művelnek... A saját példámból tudok kiindulni: számomra a Mikulás sosem kapcsolódott a karácsonyhoz, s mindigis furcsának találtam azt, ahogy az USA-ban összemossák ezt az egészet, s nem ünnepelnek a családdal, hanem karácsonyi partit tartanak... Emellett azt írod, h már a kereszténység is csinált ilyen "eltakarást", s ebben mégsem látsz semmi kifogásolni valót. Persze a dolgok egyre inkább elfajulnak ehhez képest, de azért kíváncsi lennék, hány keresztény hallott már a Sol Invictusról. Ami eszembe jutott még: lehet, csupán téveszméről van szó, de mintha hallottam volna már olyat is, h a Mikulás Törökországból származik.

S (Antal) 2007.12.10. 16:05:59

No nem vagyok ám a Mikulásozás ellensége december 6.-án egy kis ajándékkal a gyerekeknek, de az eredeti szovjet-amerikai télapó az valamikor karácsony helyett jön. Egyébként ha a Mikulás Szent Miklóssal azonos, akkor tényleg Törökországból származik, mert az ókori Lydia ott van. Ha a Télapóvak azonos, akkor van finn, norvég, grönlandi és még ki tudja hány, mert üzletet lehet belőle csinálni.

S (Antal) 2007.12.10. 16:10:03

Ja és a Sol Invictus. Ha sikerülne a posztmodern multicégakció, és eltörlődnia a karácsony, csak a neve maradbna valami fogyasztói fennyűünnepként, ugyan ki emláékezne már a kis Jétózusra. Egy lényeges különbség van azért a korai keresztények és a mai folyamatok közt. Az ókeresztényeket üldözték, amikor a Sol Invictus helyett Jézuskát ünnepelték, a télapósokat meg senki se bántja, de nagyon nyomulnak.

todella kaunis 2007.12.10. 18:05:54

No azért a régi jóval konzervatívabb világot sem illik egybeolvasztani a mai világgal, hiszen a modernizáció egy rettenetesen nagy szempont minden fejlődéstörténetben. Még valami: a kis Jézust nem fogják elfelejteni. Hiszen belénevelik még a nem kereszténybe. Mert egy szép és kedves mese gyerekeknek - ha kihagynak részleteket. Mert beleélik magukat - a kis Jézus testvérének képzelik magukat - és gyerekként sokkal közelebb állnak az igazsághoz, mint az a felnőtt, aki a történetet elmesélte neki. És Jézust soha nem fogják elfelejteni.
süti beállítások módosítása