Miért január 6.-án ünnepeljük a Theophániát, Isten megjelenését? A válaszért a hellenista Egyiptomba kell mennünk. Ott a Nílus ekkor vöröses színűre változik és megárad. Az óegyiptomi-görög keverékmitológia szerint ekkor szüli a szűz Koré gyermekét a világidőt Aiont, ami nem azonos a történelmi idővel, Kronosszal. A kis Aiont éjszakai virrasztás után az altemplomból hozzák fel. A szobrocska kereszt alakú, több helyen kereszttel jelölve. A pogány papok napkeltekor mutatták fel híveiknek a megszületett istent, és kezdetét vette a mulatság.
Az alexandriai keresztények a második században a pogány ünnep ellensúlyozására Jézus születését kezdték e napon ünnepelni, összekötve a vízszenteléssel.
A jeruzsálemi egyház is átvette ezt az ünnepet. Mivel ott nincs folyam, amely kiáradjon, vízszentelés nélkül tartották.
Betlehemben a születés barlangjában virrasztottak január 6.-a előestéjén, majd ünnepélyesen bevonultak a városba.
A Világegyház e két részegyház ünnepét emelte a Theophánia ünnepévé kiegészítve a születést a másik két eseménnyel: a Jordánban való kereszteléssel és a kánai mennyegzőn a víz borrá változtatásával.
(A Teofánia ünnep második tartalma, Jézus megkeresztelése a Jordánban egy XV. századi orosz ikonon.)