HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2010.08.31. 18:35 Hökkentő

Az alsószentmártoni csoda V.

A szentmártoniak hitvilágát ígértem, hogy megpróbálom e lehetőségekhez képest bemutatni. Azért csak a lehetőségekhez képest, mert a blog nem alkalmas arra, hogy komolyabban belemenjek, részletesen kielemzett példákat hozzak állításaimra.

Lankó József alsószentmártoni plébános, azaz a „Tiszi” szerint a cigányoknak saját vallásuk van, ami hasonlít a kereszténységre. Én a cigányokhoz nem értek, csak néhány kisebb csoportját tudtam ennek a nem is egységes népnek megismerni, úgyhogy csak Alsószentmártonnál maradok.

A szentmártoniak magukat szerb cigányoknak nevezik. Újabban terjed a muncsány, muncsány beás elnevezésük is, amit a nyelvészek találtak ki. Ugyanis a szentmártoni nyelv a beás nyelvhez a t-c hangzók átalakulása tekintetében pont úgy aránylik, mint a román nyelv nyelvjárásai közül a havasalföldi (munténiai muncsán) és az erdélyi (ardelán).

Mindez persze nem jelenti azt, hogy Havasalföldi származásúak lennének. A Balkán ugyanis tele volt hajdan elszórt vlach, vagyis román nyelvű népekkel. A feleségem családfáját kutatva pl. Kréta szigetén találtam egy Jovanovics nevű őst, aki a XIX. században települt Magyarországra. Valahogy úgy képzeljük, hogy falunként, sőt falurészenként más-más nép lakta az egész Balkánt. Szerbek, makedon-bolgárok, albánok, különféle vlach csoportok, görögök, néhol nem is kis számban törökök is, itt-ott katolikus horvátok, sőt még egyéb afrikai, ázsiai néptöredékek, akiket a Török birodalom más részeiből hurcoltak ide. Az oszmán uralom alóli felszabadításkor megkísérelték a homogén nemzetállamok kialakítását, de a ma napig is a balkáni puskaporos hordó egyik gyújtózsinege az etnikai inhomogenitás. Hogy a szerb cigányok a sajátos vlach nyelvükkel honnan származnak, rejtély. Cigánynak tartják magukat, de a cigányok többségét alkotó kálderás-kolompár népekkel sem nyelvi, sem kulturális rokonságban nem állnak, sőt arcra, testformára megkülönbözteti a gyakorlott szem őket, ahogy maguk is megteszik ezt a megkülönböztetést, sokszor eléggé rasszista felhangú lenézések közt a romacigányok felé.

Magyarországon az elmúlt századokban minden balkáni, a Török birodalomból származó jövevényt egyszerűen görögnek neveztek, csupán a szerbeket különböztették meg, rác néven. Ennek az oka az volt, hogy a szerb egyház gyakorlatilag áttelepült Magyarországra, és kulturális autonómiát épített ki, még a többi balkáni nép a szerb egyház szervezetében a „többiek” értelemben használt „görög” nevet kapták. (Érdekes, hogy az apostolok idejében, ahogy az újtestamentumban is használják, a görög szó szintén gyűjtőfogalom volt, a nemzsidó rómaiakra.) A görögök tehát nem csak görögök voltak, hanem elsősorban vlachok. Az alsószentmártoniak emlékezetében is a legrégebbi azonossági pontot úgy említik, hogy „görögök voltunk”. Ez semmi mást nem jelent, mint hogy a Balkánról jöttek, és görögkeleti valláson voltak.

De mit jelentett a görögkeleti vallás a Balkánon? Ne a mai egyházszervezetre gondoljunk, mert a plébánosnak megfelelő paróchusok, a falvak, városrészek lelkészei szinte teljesen hiányoztak. Nagyobb területek lelki gondozását közvetlenül a monostorokból látták el. Egy-egy egyházmegyében csak néhány monostor volt, a legrangosabb élén maga a püspök, a vladika állt. A vladika pedig a konstantinápolyi Fanar városrészben székelő patriarchának volt alárendelve. Annak ellenére, hogy a szultán időnként felszegeztette a Fanar deszkafalaira a pártiárkákat, elég fontos szerepet szánt a Fanar görög lakosainak a birodalom irányításában. A ráják, azaz a keresztények hivatalos ügyeit, a bíráskodást a porta a hajdani államalakulatok teljes felszámolása után a vladikákra bízta. Ezért hordanak a keleti püspökök a mai napig zárt korona alakú püspöksüveget, és állnak megfelelő alkalmakkor olyan kör alakú szőnyegen, amin sast ábrázolnak. Ezt a szokást a Török birodalmon kívül is átvették, de eredetük a vladikák világi hatalma, amit a szultán ruházott rájuk. Mivel a keresztények világi hatalmi szervei voltak a püspökségek, még püspök és érsek dinasztiák is kezdtek kialakulni, mint pl. a mai Montenegróban a Petrovics-Nyegos család. Itt ugyanaz a nagycsaládi klánrendszer működött, mint Alsószentmártonban.

A pasztorációt tehát a monostorok világi teendői is akadályozták, de közlekedési nehézségek, a portyázó hadaktól való félelem miatt a hívek sokszor és sokáig pap nélkül maradtak. A vándorló kalugyerek között időnként csalók is felbukkantak, de a valódi szerzetesek is hiányos képzettségükből adódóan néha téveszméket, babonás nézeteket is terjesztettek. A szentségekben rendszertelenül részesült a nép. A keresztségben és vele együtt a bérmálásban még mindenki részesült, hisz ezzel vált kereszténnyé, de a többi szentséghez csak kevesen juthattak.

A házasságkötés pl. csak a kiváltságosoknak járt, mivel a szokás az volt, hogy szekérnyi ajándékkal vonult a monostorba a násznép. Valahogy így működik az szentmártoniak vallásgyakorlása is. A keresztséghez ragaszkodnak. Viszonylag nagy ünnepséget rendez ilyenkor a nagycsalád malacsütéssel, de a többi szentséget csak a vallásosabbak kérik. Házasságot is ritkán kötnek. Gyakori a próbaházasság, hogy jobbára a menyjelölt a vőlegény házába költözik, de az sem ritka, hogy a vőjelöltet fogadja be az após családja minden kötelezettség nélkül. Ha az együttélés sikeres, vagy ha a lány áldott állapotba kerül, együtt is maradnak. Ha nem, akkor szétválnak, és a falu tudatában újra hajadon, illetve nőtlen állapotúvá válnak, Az élettárs szót nem ismerik, rögtön feleség lesz a nő, ha társa van. A modern idők hasonló szokásaitól függetlenül így éltek ősidők óta. A családalapítás feltételei közt nem szerepel az egzisztenciális biztonság megadásának képessége, mert a pár a nagycsalád keretein belül találta meg a megélhetését. Ma már a kiscsaládok is igyekeznek anyagi önállóságra, ilyenkor az általában már több éve együtt élő pár összeházasodik, saját házba költözik.

A másik fontos eseménye az egyéni létnek a keresztelésen és a házasságon kívül a temetés. Ahhoz ugyanúgy ragaszkodtak, mint a kereszteléshez, hogy a halottat pap, vagy valamilyen egyházi ember temesse. Ilyenkor üzentek a monostorba, és a pap megérkezéséig virrasztottak. A halottvirrasztás nemcsak a Balkánon volt szokás, hanem szinte egész Európában, de a szentmártoniaknál máig él. Közegészségi okokból már halott nélkül, annak csak jelképes jelenlétében végzik. Sokáig ragaszkodtak a halott jelenlétéhez. Lankó atya nem akart háztól temetni miután a ravatalozó felépült. Volt olyan eset, amikor emiatt a már katolizált család a mohácsi szerb papot hívta temetni. Úgy mondták, a szakállas papot. Pedig Lankó tiszinek igazán nagy szakálla van, a szerb paróchusnak meg csak olyan jelzés értékű kecskeszakállkája volt. A virrasztást felváltva végezték. A sógorság feladata volt a virrasztók etetése, itatása. Akkora lakomát nem rendeznek, mint keresztelőkor, de illik jól tartani a vendégeket. A sírnál bérelt siratóasszonyok adják meg az alaphangot, aztán már megy a keserves sírás magától. Az özvegyeket, gyermekeket sokszor úgy kell erővel visszatartani, hogy ne ugorjanak a halott után a sírba.

Hű. ez most hosszú és nehéz szövegnek sikeredett! Ha lenne érdeklődés folytatnám.

(Vladika főpapi ornátusban. Ez az öltözet bizánci eredetű, de a Török birodalomban alakult ki. -

- A budai szerb püspök a 2010. évi gráboci bűcsúliturgián. )

12 komment

Címkék: Szentmártonicsoda

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr466012403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M 2010.08.31. 19:34:17

A szőkédi cigányoknál is szokás a virrasztás. De tényleg eddig nem gondoltam rá, hogy a halott már nem lehet ott. A gyerekek szoktak szokásokról mesélni. Bár most már nincs szőkédi gyerekem. A nagy mesélősök már "kijárták a nyolcat".

SA 2010.08.31. 20:08:48

Majd jönnek új mesélők. A virrasztás egész Euráziában szokás volt, de lehet, hogy más földrészen is. Az ANTSZ is sokban hozzájárul a hagyományok eltűnéséhez. A nagynénémet még én mosdattam, ástuk a sírját, ma már az ilyen tilos, csak szakember végezheti. Azon veszem észre magam, hogy egész tanulmányt írok. Mit szolsz hozzá Gy?

Mirjam 2010.09.06. 00:19:19

Borzalmas, hogy a házasság szentsége nélkül élnek emberek....

SA 2010.09.06. 10:34:11

Hát igen. Két megközelítése van a kérdésnek. Az első, hogy amíg ennél nagyobb problémáik vannak, addig ez mellékes dolog. A másik, hogy a szentségek a más problémáik megoldásához is közelebb vinnék őket. Én az utóbbit vallom. Pl a hárasság szentségi (de polgári jellegének is) hiányából érdekes dolgok következnek. Ilyen a gyakori többnejűség. Ennek lehetett balkáni mohamedánoktól átvett szokás, bár a vlachok iszlamizására a török nem törekedett. Különösen a nagycsaládok fejei, de mások is tartanak több feleséget. Ez amolyan rangjelző, ha megengedheti valaki magának. Rengeteg veszekedést, szenvedést okoz, hogy a feleségeket nem tekintik egyenrangúaknak, és a különböző feleségektől született gyermekeket sem egyformán szeretik az apák.

Mirjam 2010.09.06. 20:47:01

A legijesztőbb az üdvösségre nézve... Megkeresztelt személyekről van szó. Csökkentheti a felelősséget a tudatlanság, stb. De gyakorlatilag fertőben élnek. Erkölcsi mocsokban.

SA 2010.09.06. 21:22:59

Az üdvösség kérdése eléggé összetett dolog. A tudva és akarva tett rossz visz a kárhozatba. Nem vagyok biztos, hogy tudják, hogy rossz, amit századok óta tesznek. Nem volt ott az egyház, bezárkózott a töröktől való félelmében a monostorokba, és a lelki hatalom helyett világi hatalmat alkudtak ki a szultántól. Ilyen helyzetben a nyáj szétszéled. A mostani plébánosuknak nincs könnyű dolga mélyen gyökeredző szokások ellenében tenni. Eszköze is kevés van, és még támadják is. Ez a csoda is a Tiszi ellen lett kijátszva. Erről még írok.

Mirjam 2010.09.09. 21:54:47

Ez az elborzasztó, amit írsz. Hogy akiknek a lelkek megmentésével kellett volna foglalkozni, saját magukkal foglalkoztak. Ezzel szemben ragyogó a példája Boldog Alexij Szaritszi atyának: http://capitulumlaicorum.blogspot.com/2009/05/dominus-est-ii.html Megvan neked a könyv?

SA 2010.09.09. 22:04:33

Ahogy a kommunista Stojetunióban is megvoltak a hős katolikus papok, úgy az Oszmán birodaalomban is melehettek a hős ortodox papok. Sok mártír volt ott is, és sokan vállatak áldozatokat. De ahogy a kommunista országokban is nagy volt az elnyomás, és az egyház vissza lett szorítva a templomokba, az emberek tömegesen lettek ateisták, valláspasszívak, az oszmán uralom alatt se lehetett olyan intenzíven foglalkozni a nyájjal. Akkor nem az ateizmus terjedt a pasztorálisan elhanyagolt területeken, hanem az ilyen elhajlások.

Orient 2010.09.21. 21:19:13

A konstatinápolyi pátriárka joghatóságáról írsz, holott az ipeki patriarchátus is létezett.

SA 2010.09.22. 08:20:46

Üdvözöllek Orient! Végre, egy szakmai hozzászólás! Valóban létezett a Török Birodalomban az Ieki patriarchátus. Csernojevics Arzén a sikertelen felkelés után áthelyezte a székhelyét Magyarországra, a balkáni területek így gyakorlatilag Konstantinápoly joghatósága alá kerültek. Ipek helyett Karlóca megnevezéssel gyakorlatilag a Magyarország területi joghatósága lett a patriarkchátus. Aztán először a román egyházmegyék önállósodtak, majd nemzeti alapon szerveződött át az ortodoxia országunkban. A patriarcha pedig Belgrádba helyezte át székhelyét a török után, és visszaállította joghatóságát ekkor ár nem a szerbiai területre, hanem nemzeti alapon a szerbségre az egész világon.

SA 2010.09.23. 14:38:34

Nem tudom, ki vagy Orient, de szeretnék többet tudni Rólad! Végre valaki érdemben is hozzászólt! Foglalkozol a témával?

miles Christi 2011.02.06. 22:27:50

Szakmai hozzászólást tőlem ne várj, de az a nagyszerű és élvezetes leirás eszembe juttatott egy történetet, úgy 5-6 évvel ezelőttről.... Ábrahám Pali, az öregebbik, aki olyan fekete volt, hogy még a városi cigányok is csak "Néger Pali"-nak hivták, Dunaszerdahelyen lakott. Mint afféle városi cigány, egész életében épitkezéseken dolgozott, a szoci rendszerben az egyik állami vállalatnál, később a jogutódjánál. Harminc valahány évig ugyanannál a cégnél. Sokat, és állitólag keményen, zokszó nélkül dolgozott. Túlélt leépitést, fizetésképtelenséget, mindazt, amit amit egy ilyen volt állami vállalatnál az emberek kényszerűségből túléltek. Éjjelezett, hétvégeken bement ha kellett, de mivel cigány volt, és máshol úgysem kapott volna munkát, hát nem túl sokat fizettek neki. Volt egy élettársa, meg annak gyerekei(bár lehet, valamelyik a lányok közül a sajátja volt, nem tudom. Szóval, lényeg a lényeg, hogy sok munka után, egyszer csak lebetegedett. Fájt a háta. Azt mondta, sose volt betegállományban, nem is szeret otthon feküdni, de most kénytelen volt kivizsgáltatni magát. Jobbanmondva, bevitte a mentő. Gondolom, a kórházban is csak egy szimuláns cigányt láthattak, benne, hisz a hátfájás tipikus "táppénzcsaló-kór" mert nagyon nehéz kimutatni, vagy cáfolni. Rövid úton haza is küldték. Aztán pár napra rá, megint be kellett vinni, ekkor már határozottan rosszabbul volt. Kivizsgálták, kiderült, hogy rák. Az áttétek a csontokban okozták a fájdalmat. A Néger Palit már csak meghalni küldték haza, hisz nem tudtak vele mit kezdeni. Ahogy a nagykönyvben meg volt irva, már csak napjai voltak hátra. ... Meghalt, a halottasok kimentek, elvitték, a lakótelep összes cigánya ott volt a környéken. Ahogy irtad, a család megtartotta a virrasztást, a halott nélkül. A lakótelepi panel első emeletén laktak, az ajtóig minden második-harmadik lépcsőre letettek egy mécsest, mindkét szélről egyet-egyet. Teamécsesek voltak, abból az olcsó fajtából, amiből nagyobb mennyiséget szoktak fólia zacskókba csomagolni, de kisérteties hangulatot, sőt, talán azt is lehetne mondani, hogy emelkedett hangulatot kölcsönöztek ennek a kopár lépcsőházbak. Az emberek megilletődve, szinte lábujjhegyen közlekedtek, nem esett hangos szó, legtöbben még lámpát sem gyújtottak. Az ajtót nyitva hagyták, fogadták az ismerősök részvétnyilvánitásait. Csakhogy, a nagy virrasztás végén, gondolom valamikor hajnal felé, amikor lefeküdtek aludni, az ebédlőben, a TV-n hagytak égve egy mécsest. Mondom, az az alufóliás fajta, ami rendsen felforrósodik, amikorra leég. A TV pedig nem a régi fadobozos, sem a modern plazma, hanem az a pár éve befutott szürke műanyag dobozos távolkeleti, amit mindenhol kapni lehetett. Csakhogy a műanyag nem túl jó hőálló, igy eshetett meg, hogy mig a család aludt, a mécses szépen beleégett a képernyőbe, a kábelek felgyulladtak, attól az egész TV, a furnérbútor, a függönyök.... Másnap hallottam az egy emelettel feljebb lakó szomszédjától, aki szintén cigány, (csak más, mindig megkülömböztették egymást): "Há hallottad? A Guba(vagy Buba, sosem tudtam, én Gubának értettem) főgyújtotta ja lakást, dik!" Szerencse a szerencsétlenségben, hogy senki sem sérült meg. Voltam másnap a lakásban, a falak olyan feketék voltak, hogy szabályosan elnyelték a fényt. A nagylány csodát emlegetett, hogy mintha apját hallotta volna, arra ébredt fel, de szerintem a tűz hangjaira ébredt. Ami viszont nekem volt a legcsodálatosabb az egészben, az ezeknek az embereknek a fatalizmusa, a beletörődése, és az, ahogyan legyinteni tudtak a dolgokra. "Há ennek igy köllött lennyi" Ott maradtak szinte bútor, kenyérkereső és támasz nélkül, gondolom adósságokkal, hisz az ominózus TV is részletre volt, és csak megvonták a vállukat és mososlyogtak. NA! Szerintem ez volt a csoda! Nem tudom mi lett velük később. A nagylány talám férjhez ment a "csávójájoz", aki már akkor is néha-néha ott aludt, de legalábbis elköltözött, de a többiekről fogalmam sincs.
süti beállítások módosítása