Nem léphetünk tovább! Sőt! Vissza kell lépni! Az angyalkommunikáció még ráér.
Itt a probléma még mindig a dualizmus. Isten jó, a mindenség jó. Ebben a végtelen és határtalan és időtlen, és minden fizikai valóságot meghaladó mindenségnek a jellemzője, hogy jó. Nincsenek etikai pólusai. Az egy jó, azaz az Egy, vagyis Isten nem pólus. Abszolútum. Nem kell ellentételezés a létéhez. Van, és csak ő van, amíg teremető szeretete által nem lett a teremtett világ. Ez nem időben lett, és nemcsak a mi világunk lett. A mi világunk a teremtés egy része. Behatárolt része. A fizikai törvények határolják be, az egyirányú és homogén idő, a három kiterjedésű és szintén homogén tér, a tömeg és a fizikai kölcsönhatások.
Egyszer csak megjelenik a rossz. Az erkölcsi rossz, ami nem azonos a másmilyen rosszal. Egy angyal, a Sátán megirigyelte Isten dicsőségét. Önmagát akarja dicsőítetni, Istennel azonos akar lenni, de ha ez nem megy, megelégszik Isten tagadásával is. Nem kaphatta meg, amire vágyott. Hogy is kaphatná, Isten szeretete nem engedi. Egy piciny részét tudta csak lefoglalni a teremtésnek, amennyit a hozzá csatlakozott angyalokkal elfoglalhatott. Nekik ez szenvedés, ezért hívjuk pokolnak. Az nem hely a mi fizikai értelmezésünk szerint, hanem állapot.
Szent Mihály és angyalai őrzik őket, hogy ne legyen nagyobb hatalmuk. Az eredendő bűnnel működési területük az emberi világra is kiterjedt. Olyan közel kerültünk hozzájuk, hogy nem látszik picinységük. Minket is őriz Szent Mihály. Sem a Sátánnak nem enged át minket csak saját akaratunkból, sem a fizikai világ határait nem engedi, hogy testileg átlépjük.
Ez az emberi lét nagy kihívása!
(A Sátán Istennel való harca kultúrtörténetileg is leképeződik. Istenné válásának fokozatai a dualizmus Zarathusztra óta, a politeizmus, amikor az angyalai is istenek, és a Sátánizmus ami vagy dualista, vagy a Sátán kizárólagos hatalmát hirdeti. A dualizmust oldja a Jin-Jang elmélet, amennyiben nem terjeszti ki értelmét az erkölcsi jóra és rosszra. Utóbbiak ugyanis nem minden értelemben alkotnak ellentétpárt.)