HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2007.10.15. 22:26 Hökkentő

ISTEN MAGA ELÉG!

Avilai Nagy Szent Teréz

Ágnes és Eszter karmelita nővéreknek küldöm szeretettel!

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr436012727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

todella kaunis 2007.10.16. 21:08:13

Ezek nagyon szépek:) Hol készültek?

2007.10.17. 17:59:51

Rómában a Santa Maria della Vittoria Cornaro kápolnájában van Bernini Szent Teréz Extázisa c. szobra a Szt Teréz oltáron. Nem tudom, ki fényképezte, a http://www.wga.hu/index1.html -elről elérhető.

Somogyi Antal 2007.10.17. 18:00:11

Rómában a Santa Maria della Vittoria Cornaro kápolnájában van Bernini Szent Teréz Extázisa c. szobra a Szt Teréz oltáron. Nem tudom, ki fényképezte, a http://www.wga.hu/index1.html -elről elérhető.

todella kaunis 2007.10.21. 20:11:25

Egyszerűen gyönyörűek. Nekem a Westminster apátság a kedvencem:) Meg Brüsszelben egy gótikus templom:)

S(Antal) 2007.10.22. 10:15:34

Brüsszelben nem volt még digitális fényképezőgépem, csak 24 kockányi diám, úgyhogy nem tudom megmutatni azt az üvegablakot, melyet II. Lajos királyunk özvegye ajándékozott (vagy az eredetzijét ajándékozta - mindegy) a székesegyházban. A németalföldi gótika legnagyobb élménye nekem egy Leőweni mise volt a székesegyház kápolnakoszorújában egy kis kápolnában este. Gótikában a legkedvesebb számomra Garamszentbenedek, róla készítettem képet, majd felrakom. Szeretem még a siklósi vár mindkét gótikus szentélyét a várkápolnában és a ferences templomban. Aztán a későgót hálóbltozatokat is szeretem, mint Nyírbátorban és Szeged-Alsóvárosban. A kölni dóm sem tudott annyira lenyügözni agregorián misével együtt. A Kolozsvári Szent Mihály templomban éltem át, amit Köln nem adott meg.

S(Antal) 2007.10.22. 10:29:10

No de ez a szobor barokk, méghozzá a legtipikusabb.

todella kaunis 2007.10.22. 22:13:30

Igen, látom, hogy csupa pompa:) Még életemben nem voltam ennyi templomban. Ma voltam Kiskőrösön, baptista konferencián, de elmentünk sétálni szünetben és be szerettünk volna menni a református templomba, de zárva volt. (Kicsit fura, hogy zárva???) Aztán már a katolikusra nem jutott időnk:( Templomban voltam ugye Szekszárdon (csak 1-2-ben, de majd bepótlom), Baján (itt 3-ban, de még egybe el szeretnék menni), Kiskőrösön, Pálfán, de ezek mind szerények voltak. Kalocsa, Szeged, Szekszárd az nagyon gazdag templom volt. Mondjuk ezen a téren is van különbség ketresztény és keresztény templom között, mert mindenki máshogy értelmezi a templomot/'láthatatlan gyülekezetet'. Nem tudom, hol voltam templomban, itt-ott beugrottam egybe-egybe, de az más volt. Külföldön annak ellenére, hogy pár hónapig Németországban éltem, nem jártam templomban. Vagyis nézelődni valahol Schleswig-Holstein tartományban, fényképeztem is, de nem is hittem úgy az Úrban, mint most. Brüsszel, Angliában volt Westminster abbey meg Cantherbury cathedral, Párizsban NotreDame:) Mindegyik gyönyörű, de az első igazi templomi élményem a pécsi baptista templomban volt:)

S(Antal) 2007.10.23. 11:07:33

A református templom nem is templom a szó eredeti értelmében, mert nincs ott a maga valóságában az Úr, csak úgy, mint bárhol másutt is van, ezért bárhol is lehetne az istentisztelet, de a közösség mégis szereti, ha van külön helye. Viszont csak a közösség által válik azzá, így az üres épület nem templom. Nincs is értelme mutogatni, mert a néhány népi építészeti értékkkel bíró kivételével a kálvin puritánság nem is teszi látogatásra édemesnek. Csak a gyülekezet teszi templommá, egyém imádságra, elmélkedésre bárhol van hely. Na ezért nincsenek, nem is voltak soha nyitva a református templomok. A katolikus templomokban ott lakik az Isten valóságos testében, az Oltáriszemtségben. Ezért ha üres is templom, ha ott vagy Istennel vagy. Ugyan bárhol vagy, ott van Isten, de a templomban a maga testi valóságában, ezért különösen alkalmas hely imádságra, elmélkedésre. Emiatt voltak mindig nyitva amíg nem éltünk ilyen kirablós kort. Az ilyen helyeket művészi alkotásokkal is érdemes berendezni, amik még közelebb vihetnek a ház ürához. Ez a különbség néhány mondatban a ref és a kat templom közt.

todella kaunis 2007.10.23. 22:09:08

Soha nem tudtam ezt a református templomokról. Amikor mentem fellépni vagy csak istentiszteletre, nyitva voltak XD Feltűnt, hogy nagyon üresek és semmi pompa, semmi dízs, csak szószék, kereszt és padok. Jó esetben még egy orgona, rosszabb esetben ilyen elektromos kütyü. Üresnek tűnik és csak az találja szépnek, aki nem a csicsát keresi a szemével, hanem valami sokkal értékesebbet ;) Igen, a katolikus templomok a legszebbek művészi szemből tekintve! És tényleg az van, hogy ha bemegyek, olyan, mintha látnám Istent, ha odamegyek a kereszthet, amin Jézus van, tudom, hogy az nemcsak egy szobor, az Ő maga. ~szeretem a nyitott templomokat~

S (Antal) 2007.10.23. 22:30:22

Én mindig is csodáltam, ha valakinek akkora a hite, hogy egy szobor korpuszban Jézust magát látja. Sajnos nekem csak egy szobor, ami jobb esetben segít Jézusra gondolni. Valóságos jelenléte a tabernákulumban az Oltáriszentség. A magyar református templomokban még kereszt sincs. Az én falumban szépen festett karzat van, ami ritkaság.

todella kaunis 2007.10.24. 17:50:24

Én találkoztamm kereszttel a pálfai templomban. Bár most már megingott az emlékezetem. De rémlik a kereszt. Hidd el, láthatod Jézust egy szoborban, keresztben. De itt szerintem kell, hogy a művész is Jézus befogadója legyen, hogy mindent tükrözzön az a szobor. Hogy Jézus sugározzon belőle. Van egy gyönyörű acélkeresztem a falamon (családi örökség), igazán hűen ábrázolja a szenvedést. Sokszor, mikor a tettein elmélkedem, ránézek, majd már másik dimenzióban járok:) Szerintem van kapocs a szobor és Jézus között. És nem csak anyagi.

freeman 2007.10.25. 22:01:33

olyan, mintha szentteréz benarkózott volna.mit ábrázol a kép?

S(Antal) 2007.10.26. 14:23:49

Pont az a lényege, hogy nem narkózott be. Leírja pontosan elragadtatásának részleteit, végig tiszta tudattal volt. Ezt így blogkommentben nem lehet leírni. (Szent Teréz írásai a korai lovagrenyét kivéve Hamvasnál is nehezebbek, az effajta irodalomban járatlanoknak érthetetlenek, zavarosak. Ez persze nem Terézt minősíti. Nagyon örülök, hogy Te Freeman ezt belátod. Nem értékjelző az, ha valaki valamiben nincs otthon, és abban sincs semmi, ha egy huszadik századi bükkösdi fiatal nem foglakozik keresztény misztikával. A misztikusok biztosan sok mindenhez nem értenek, amihez Te. Én megtisztelteésnek vettem, hogy a blogomra látogattál! Szívesen látlak itt is, otthon is bármikor!)

freeman és kafa 2007.10.26. 23:30:31

A mi falunk templomában van egy kép, amit Nagy József cigányfestő festett. (!)

Rosslyn 2007.11.14. 13:54:07

Ha megemlíthető az Angyalok és démonok c. könyv, vagy nem is tudom, melyikben írta az író, hogy ez akár szexuális elragadtatásnak is tűnhet Szent Teréz arcán és amikor a szobrot Bernini bemutatta, elég nagy felháborodást keltett.

S (Antal) 2007.11.14. 17:30:53

Pontosan, ez azonos a test bizonyos szintjén a szexuális elragadtatással. Nem a nemiszervek állapotára gondolok, hanem olyan kísérő jelenségekre, mint pl. a hormonok szintje. Az a mellkasi érzés, ami a szerelmet is kíséri elragadtatásban is megvan. Aki volt igazán szerelmes, érti. Teréz versei is szerelmes versek Jézushoz. Szublimált szexualitás, amit, ha megérez valaki, igazán gyönyörű élményben lehet része. Olyan nagyon nem akarok belemenni,, mert könnyen félrecsúszhat a logika, ahogy valaki egy másik kommentben utalt arra, hogy van aki a ciszterci misztikusokat szublimált homoszexuálisoknak tartja. El kell olvasni az írásaikat, a keresztélményük leírását, abból egyértelműen kiderül, hogy nem igaz. Az is érdekes, hogy felvilágosult írásokban olvasni olyat, hogy a női orgazmus a régi, "vallásos" korokban nem létezett. Akkor honnan tudták milyen az a női arc?

Gaál Imre 2007.11.22. 10:25:46

Kedves Antal! Nagyon sok szép képet látok a honlapján, amiből arra következtetek, hogy azokhoz a képekhez is hozzájut, melyek engem nagyon érkelnek. A fekete Máriát állítólag Szent Lukács evangélista festette, de ezt mások kétségbevonják. Santa M.M.-ban van Rómában. Állítólag a domonkos nővérek azzal a feltétellel mentek el hajdanán a Szt. Sixtusi kolostorba, ha a kép "nem megy vissza S.M.M-ba." A témát érdekesnek találom. Örülnék, ha Ön is látna benne fantáziát. üdvözlettel: Gaál Imre A rádióban hallottam a fekete Krisztusról is. (lengyelország)

Gaál Imre 2007.11.22. 10:37:25

Most olvasom és idézem az egyik hozzászólás első sorát "Pontosan, ez azonos a test bizonyos szintjén a szexuális elragadtatással" Javaslom, hogy a levélíró olvassa el majd Szent Brigittáról szóló könyvet, mert ami abban van, az nagyon érdekes. A könyv talán húsvétra jelenik meg, de szívesen közölnék belőle részleteket annak, akit a téma már most érdeke.l

Gaál Imre 2007.11.22. 10:50:44

Tényleg nem akarok feltűnősködni, de annyira tetszik ez a honlap, hogy nem tudok ellenállni a kísértésnek, hogy ne tegyem meg észrevételeimet. Megint csak idézek egy hozzászólást: ez akár szexuális elragadtatásnak is tűnhet. Szabad kategórikusan kijelentenem, hogy sexuális elragadtatás nincsen? Amit annak neveznek, az nem az. Javaslom, hogy akit a különbség érdekel, lapozza fel az értelmező szótárt.

S (Antal) 2007.11.22. 20:02:19

Kedves Imre! Azt én írtam, hogy ez azonos a test bizonyos szintjén a szexuális elragadtatással. A szexuális elragadtatás egy immanens pszichés jelenség. Egyik pszichés állapotból átesünk egy másikba. Lehet, hogy az elragadtatás szó csak a transzcendens felé értelmezhető szűkebb értelemben, de miért ne lehetne így is. Sőt akár infernális elragadtatás is lehet. Ez csak frazeológiai kérdés. A lényegét tekintve viszont tény a fiziológiai kísérőjelenségek hasonlósága.

S (Antal) 2007.11.23. 22:19:58

A fekete Mária, fekete Madonna több kép, szobor neve. A Santa Maria Maggiore kegyképe, a Havas Boldogasszony a templom Szixtusi kápolnájában található. Lukács evangelista festette a hagyomány szerint, de abban az időben a másolat is eredeti értékű volt. Lehet, hogy ha túl leszek a sűrű napokon egy posztot megeresztek róla, bár augusztus ötödikén lenne aktuális.

Gaál Imre 2007.11.26. 10:04:24

Kedves Anti! (Gondolom ezért anti blog a honlapja) Köszönöm a válaszát, és egyben közlöm, hogy megtaláltam a szóban forgó képet a püspöki könyvtárban, és be is skenneltem. Ha gondolja, elküldöm.Egyébként az érdekesség mindig aktuális. Az elragadtatás mivoltát eltérően ítéljük meg, de hát így van ez rendjén. Az elragadtatásban ugyanis az érzékszervek kikapcsolódnak. de eről nem akarok vitát indítani. Minden jót kívánok Önnek: Gaál Imre

S(Antal) 2007.11.26. 11:11:24

Igen lehetséges, hogy az érzékek kikapcsolását is jelenti, de az is lehet, hogy több formája van. Ez olyan buddhista-szerű dolog (vágyak és érzékek megszüntetése), de nagyon is elfogadható, mint Isten egyfajta megtapasztalása (Hesykia). Létezik egy olyan érzés is, amikor érzéki, homeopátiás, euferisztikus istenélményünk van. Nem a név a lényeg, akkor ne nevezzük elragadtatásnak, de rajongásnak sem, mert az egy túlhgajtott állapot. Üdvözlettel SA

Ibolya 2009.06.13. 20:49:09

Kedves Mindenki! Ma találtam ezeket a képeket, rögtön tudtam, miről van szó és hálát adok az Úrnak, hogy láthattam ezeket a képeket!Bár úgy látom, hogy lassan 2 éve nincs újabb hozzászólás, azért remélem, az oldal még aktív. Csak szeretném megerősíteni, hogy ez az elragadtatás a leggyönyörűbb tapasztalat, javaslom az "Énenek Éneke - Az Isten iránti szeretet költeménye" c. könyv elolvasását! Ebből idézek: " Még ha ennek az égi szerelemnek ujjongása visszahat is a testre, még azt is egészen lelkivé és szűzivé teszi, amint azt a zsoltáros mondja: 'Ujjongva eped szívem és testem az élő Isten után' (Zsolt 84,3). Az őskép tehát nem a földi szerelem, melynek az égi szerelem csak valami beteges utánzása volna, hanem ellenkezőleg: az égi szerelem az elsődleges, melynek a földi szerelem csak gyenge visszfénye, távoli utánzása, mint ahogy a csillagvilág mérhetetlensége is cak egészen anyagi, távoleső utánzása Isten szellemi végtelenségének." A könyv a Marana Tha Kiadónál jelent meg, bővebb információ a www.emmausz.hu oldalon. Áldjon az Úr Titeket!

SA 2009.06.14. 21:57:07

Örülök, hogy idetaláltál Ibolya! A emmauszosokról sok jót hallottam. Sajnos a blogra mostanáan nincs időm. Annak idején fogadalomból kezdtem el, ami már lejárt. Ennek ellenére szeretném folytatni. Ajánlom figyelmedbe a Miatyánkról kezdett gondolatokat a blog végén. Még csak a "jöjjön el a te országod" résznél tartok, még azzal sem végeztem, mert Isten országáról szinte az egész Evangéliumot le lehetne újra írni. Kiváncsi lennék a véleménedre ezekről a posztokról is!

Ibolya 2009.06.29. 09:36:19

Kedves Antal testvér! Örülök, hogy ismered az emmauszosokat! Kis segítséget szeretnék kérni, hogy hogyan találom meg a többi blogot, mert azok is érdekelnek ám! Köszi és további szép napot!

SA 2009.06.30. 10:18:14

Kedves Ibolya! A keresztény blogok úgy érhetőek el egy tucatban, hogy a lap.hu oldalon a katolikus vagy a keresztény szóra kattinva megnyíló oldalakon a blog vagy személyes címek alatt sorakoznak. Többek közt az enyém is. Én a ciszterci Ipoly atya hatására kezdtem blogolni. Azt írta egyszer a blogján, hogy minél több keresztény blog kellene. Az emmauszosokat csak hallomásból, mások élményein keresztül ismerem, de jó benyomást keltettek bennem. Pax Te cum! Antal.
süti beállítások módosítása