HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2008.11.20. 20:10 Hökkentő


Amikor eljön dicsőségében az Emberfia és vele minden angyal, helyet foglal fönséges trónján. Elébe gyűlnek mind a nemzetek, ő pedig különválasztja őket egymástól, ahogy a pásztor különválasztja a juhokat a kosoktól. A juhokat jobbjára állítja, a kosokat pedig baljára. Aztán így szól a király a jobbján állókhoz: Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot! Éhes voltam, és adtatok ennem. Szomjas voltam, és adtatok innom. Idegen voltam, és befogadtatok. Nem volt ruhám, és felruháztatok. Beteg voltam, és meglátogattatok. Börtönben voltam, és fölkerestetek. Erre megkérdezik az igazak: Uram, mikor láttunk éhesen, hogy enned adtunk volna, vagy szomjasan, hogy innod adtunk volna? Mikor láttunk idegenként, hogy befogadtunk volna? Mikor láttunk betegen vagy börtönben, hogy meglátogathattunk volna? A király így felel: Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek. Ezután a balján állókhoz is szól: Távozzatok színem elől, ti átkozottak, az örök tűzre, amely a sátánnak és angyalainak készült. Mert éhes voltam, s nem adtatok ennem. Szomjas voltam, s nem adtatok innom. Idegen voltam, s nem fogadtatok be. Nem volt ruhám, s nem ruháztatok fel. Beteg és fogoly voltam, s nem jöttetek el meglátogatni. Ekkor ezek is megkérdezik: Uram, mikor láttunk éhesen vagy szomjasan, idegenként vagy ruhátlanul, betegen vagy börtönben, s nem voltunk szolgálatodra? Erre majd ezt feleli: Bizony mondom nektek, amit a legkisebbek valamelyikével nem tettetek, velem nem tettétek. Ezek örök büntetésre mennek, az igazak meg örök életre."
.
Egy kis magyarázatra szorul, hogy jön ide ez az evangéliumi rész, a Máté 25,31, amikorh olnapra Lukács 19, 45 van kijelölve. A Gergely-naptár szerint Mária bemuttásának ünnepe e nap. A Julián-naptár szerint viszont holnap november nyolcadika van, az Arkangyalok zsinatának ünnepe. A végítélet napján ugyanis az angyalok az emberfiával együtt elfoglalják trónusukat. Az ünnepről itt írtam: http://antiblog.blogol.hu/?perm=1804213, aminek forrása ez volt: http://www.isfarinka.ru/news.php?item.628.28. Egy kisázsiai helyi zsinat vezette be a IV. században az angyalkultusz ellen, vagyis az angyalokat nem szabad imádni. Tehát amolyan ellen-ünnep, ami a nyugati egyházben teljesen kikopott, különösen a Szent Márton nap körüli időben el is halványult minden más ünnep.
Keleten viszont november nyolc továbbra is "Szent Mihály arkangyal és a többi mennyei Testnélküli Hatalmak, arkangyalok: Gábriel, Rafael, Uriel, Selaphiel, Jehudiel, Barachiel és Jeremiel főünnepe" Ha nem is a legjelentősebb, de híres székesegyházakat szentelnek erre az ünnepre, mint a moszkvai kremlben az Arhangelszkij szábort, vagy Arhangelszk városát is, püspöki székesegyházát is.
Magyarországi vonatkozásai is vannak az ünnepnek. A gyulai román egyházmegye névadó ünnepe, románul az "Arangilu". Az ugyancsak román nyelvű muncsányok is tartják e napot. Vaószínüleg Szerbiában tartózkodtak hosszabb ideig egy Arhangelski Sobor tiszteletére szentelt területen, és emiatt maradt ez a "cigánybúcsú". Nem is annyira az arkamgyalok, meg az ünnep eredeti tartalma körül forog e napon minden, hanem a búcsúfogadalmak kerülnek a középpontba. Akinek valamilyen szerencsétlenség, betegség, baj van a családjában, ilyenkor fogadalmat tehet, amit ha betart, a szerencsétlenség is elműlik. Viszont betartani csak a következő naptól kell, ezért november 21.-én még egy nagyot lehet mulatozni. Úgyhogy holnap jól fogjuk magunkat érezni!

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr76012627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kafa 2008.11.21. 15:40:21

Hallottam én is, hogy Szentmártonban ma cigánybúcsú van, amit a katolikus egyház nem tart, mert görög eredetű ünnep.
süti beállítások módosítása