HTML

ANTIBLOG - AZ AUTONÓM GONDOLAT

Friss topikok

  • S.A.: Bálvány szobrok? Bálványszobor az, amit a pogányok imádnak. Magát a szobrot. Tudtommal a katolikus... (2014.04.01. 12:00)
  • N.: Ez nem Immaculata, mert nem a Holdon lép Mária, nem a Kígyó fejét tapossa. Ez egy Mária mennybevit... (2013.07.26. 20:04)
  • Somogyi Antal: Kedves Sarolta! Örülök, hogy sikerült egy-két dolog kivételével jól leírni a livodai életet. Mivel... (2012.11.29. 17:57)
  • Somogyi Antal: Hű, ez a kommentsorozat most esett le nekem! És teljesen véletlenül a bibliai Lázárról írok. :D (2012.11.14. 23:36)
  • Somogyi Antal: :) Örülök neked Szkippi! (2012.10.13. 20:42)

2009.11.24. 21:40 Hökkentő

És akkor a filiációk, azaz leányadzások. Mert a kegyhelyek szaporodnak, pusztulnak, vándorolnak, mint az élőlények.

A Vigezzo völgyi Re az eredeti kegyhely. Nem a kép, hanem a csoda, hisz ez az ábrázolás, a szoptató Mária lactans a legelső keresztény Szűzanya ábrázolások egyike, sőt pogány előzményei is ismertek. Bizonyára több másolatához is fűződnek csodák. Olaszországban elég gyakori a kegykép eredeti szabadtéri elhelyezéséhez hasonló másolata. Néhányat az internetről le is vadásztam, íme:

Honnan tudni, hogy ezek Réi Madonnák? Galaktotrophusza, vagyis a szoptató Mária, de nem feltétlenül így ábrázolják, sokszor szemérmességből a Szűzanya emlői fölé ruhát festenek. A szokásos Galaktotrofuszáktól eltérően viszont a Kisjézus áldásra emeli a kezét. Igazándiból így nem lehet tejet szívni, éppen befejezi a táplálkozást.

A másik szükséges jellemzője, a feliratos szalag a kép előterében. A szöveg rajta:

IN GREMINO MATRIS

SEDET SAPIENTIA PATRIS

(Az Anya ölében ül az Atya bölcsessége.)

További jellemzője az ábrázolásnak, de nem feltétlenül szükségszerű. hogy Mária homlokára vérző sebet festenek, amint a Réi kép is vérzett.

Igazi filiációnak csak azokat tekinthetjük, amelyek maguk is csodás eseményekhez kapcsolódnak. Ilyen a klatovyi és a krisztinavárosi. Nem a képek maguk tárgyi mivoltukban a fontosak, hanem a hely, amelyhez kapcsolódnak a csodás események. A görcsönyiről feltételezhető, hogy az eredeti krisztinavárosi kép (erre még visszatérek), viszont nem a budai tisztelete ál benne tovább, hanem Görcsöny megszakadt középkori búcsújáró kultusza éledt fel benne.

Én még hat helyen tudok Magyarországon Réi Madonnáról, de biztosan van több is. A pesti és a dunaföldvári ferences templomban. Budakeszin két helyen is, a pécsi Belvárosi templomban és hogy, milyen erős a kisugárzó ereje, még a szegedi szerb ortodox templomban is található egy.

A pécsi a görcsönyi másolata, Kele Pali bácsihoz, a templom nyugalmazott plébánosához kapcsolódik. Ő akkor volt görcsönyi káplán, amikor a képet azonosították. Akkor fényképeztem le, amikor a jezsuita vértanuk emléktábláját megleltem a templom alatt.


Szólj hozzá!

Címkék: re Pécs UT Dunaföldvár Krisztinaváros Görcsöny Klatovy Máriamakk pestiferencesek

A bejegyzés trackback címe:

https://anti-blogol.blog.hu/api/trackback/id/tr956012515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása